Deadlines, eller ‘Att blogga om att blogga’, eller ‘Måndagspanik’

Thomas”Jättekul!”

Det var min allra första tanke när jag fick svaret att jag skulle skriva på Debutantbloggen.

Min andra tanke var:

”Vänta nu, ett inlägg i veckan, varje vecka, hela året. Plus lördagsenkäter och all administration. Hur smart var det här?”

Som ni ser var min andra tanke längre. Och kanske mer logisk. Men den första var mycket roligare.

Så jag svarade:

”Gud vad kul, klart jag vill fortfarande!”

Låt mig uttrycka det så här: Man kan anlägga lite olika approach till det här med bloggande. Man kan skriva flera blogginlägg i förväg och planera dessas publicering i god tid. Man kan passa på när man är ledig på helgen och skriva i lugn och ro. Om man inte gör det kan man göra en lista på saker man ska blogga om, så att man i alla fall vet vad man skall skriva på ett ungefär. Eller hur? Vill man inte göra så kan man, om man rent hypotetiskt bloggar på tisdagar, slå på datorn någon gång mellan säg åtta och tio på måndagskvällen.*

Och gå in på Facebook!

Jo men det är viktigt!

Sedan, när man hämtat ”stöd” från sina ”uppmuntrande” Debutantbloggskollegor, kan man börja fundera på vad man skall skriva om. Så kan man också göra…

Det här med deadlines är kul. Jag har skrivit i en del olika sammanhang förut.  Deadlines kommer liksom som en oundviklig del i det. Jag hade dock aldrig, för ett par år sedan, innan den där berömda julen, skrivit skönlitteratur under ”press”. Jag hade bara skrivit när jag fick inspiration. Som de flesta vet så händer det ungefär en dag vart tredje år.

Ska man skriva ”på riktigt” och faktiskt bli klar med något så måste man kunna prestera under press. Så tänkte jag. Frågan var bara: Klarar jag det?

Så för att testa mig själv anmälde jag mig till en distanskurs i skrivande. Det fanns andra skäl också, men detta var ett av huvudskälen. Klarade jag av att producera skönlitterära texter på beställning, och hur skulle kvaliteten vara på dem i förhållande till mina ”inspirerade mästerverk”?

”Skapa en värld etc etc – skriv x antal ord utifrån det”

När började jag tror ni?

Just det – kvällen innan inlämning.

Vet ni vad det skojiga var? Jag löste uppgifterna nästan varje gång. Och när jag kritiskt granskade dem var de av ungefär samma klass som mina ”inspirerade texter”. En del sämre. Men också en del minst lika bra eller bättre. Sedan behövde de verkligen mer redigering än vad jag hann med, men det är en annan sak. Jag klarade också av att se vad som gick snett med de som inte blev bra.

Den övningen övertygade mig om att jag skulle kunna skriva. Först startade jag och min skrivgrupp ett gemensamt novellprojekt till vilket vi skrev noveller. Där hade vi både egenpåtagna och gemensamma deadlines. Efter att vi avslutat detta var det dags att prova något som var lite längre. Jag satte upp ett tydligt mål. Ett mål som var realistiskt, men som ändå krävde en viss insats. Jag skulle ha skrivit ett första utkast innan årets slut. Jag började i maj, och de sista raderna skrevs sent i december. Så nu vet jag att jag kan skriva en roman på mindre än ett år.

Och vid det här laget vet jag också att man hinner skriva ett ganska långt blogginlägg även om man börjar ganska sent.

“I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.”
 – Douglas Adams

* Tisdagsinlägget publiceras alltså typ ungefär 00:05 på natten till tisdagen…

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Deadlines, eller ‘Att blogga om att blogga’, eller ‘Måndagspanik’

  1. Gunvor Persson skriver:

    Känner igen mig 🙂 ..

  2. Ylva skriver:

    🙂

Kommentera

