Vad blir det för efterrätt?

OmslagFelicia

Du vet den där känslan när man har ansträngt sig lite extra inför en middag? När man stått hela dagen och omsorgsfullt skurit varje ingrediens i perfekta bitar. Fått till smakkombinationer som får tungan att jubla. Dukat upp med det vackraste porslinet, silverbesticken och kristallglasen. Lagt ned sin själ i upplägget på varje tallrik – som det tagit dagar, kanske veckor, att planera. Timmar att färdigställa.

Så kommer gästerna och slår sig ner. Du känner fladdret i magen. Ler nervöst. Kommer de tycka om det?

Och det gör de! De älskar det! De njuter till fullo, de överöser dig med komplimanger

– men det hela är över på max 10 minuter.

Sen kommer frågan: Vad blir det för efterrätt?

Ungefär så känns det nu när debutromanen är ute i bokhyllorna. Kommentarer från läsare av Kanske imorgon har framförallt tre saker gemensamt:

– De älskade den!

– De slukade den.

– När kommer nästa?

Det här var något jag inte riktigt var beredd på. Jag hade nog tänkt och gå runt och vara nöjd över debutromanen ett bra tag, men i samma ögonblick som den sista gästen hämtade ut kappan i garderoben vid boksläppet, så satte jag mig vid tangentbordet och fortsatte med manus nr 2. För det är ju rätt fantastiskt: De vill ha mer. Jag vill ge mer. Så nu är jag till 70% klar med nästa manus och försöker fokusera på det.

Jag måste bara ta mig tid att omsorgsfullt skära alla ingredienser i lagom stora bitar.

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vad blir det för efterrätt?

  1. Anna skriver:

    Som alltid komponerar du ett så fint inlägg! Och vad härligt att din reaktion är att ta dig an nästa manus och inte att tappa modet för att nöjdhetskänslan inte varade längre.

    Vilka bra läsare ändå!

    /Anna

    • feliciawelander skriver:

      Tack Anna! Ja har världens bästa läsare. Hoppas de kommer gilla efterrätten…

      • Ingrid skriver:

        Kanske imorgon har framförallt tre saker gemensamt:

        – De älskade den!: Jag också 🙂

        – De slukade den. Jag också 🙂

        – När kommer nästa? : Jag väntar och glädjs med dig.

        Grattis till debutromanen, den var av hög klass.

Kommentera

