Citat, slut citat.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n

”I don´t necessarily agree with everything I think.”
Ovanstående citat kommer från en intervju med Andrew Eldritch, sångare i bandet The Sisters of Mercy. Jag tycker att det är fullkomligt briljant.
Och jag undrar – att jag gillar det citatet så mycket, säger det kanske något om mig som person?
Jag tror faktiskt det. Ett par saker, till och med.
Det säger inte nödvändigtvis att jag gillar The Sisters of Mercy (men det gör jag).
Men det säger att jag vägrar att se världen i svart eller vitt. Att till varje ”å ena sidan” så brukar det finnas ett ”å andra sidan”. Och det är alltid nyttigt att ifrågasätta sina egna övertygelser.
Det säger också att jag uppskattar den här sortens lek med ord. Det är ju ett slags självmotsägelse, att inte hålla med om vad man själv tycker. Och jag älskar det. 

Jag har alltid älskat när böcker inleds med ett citat på försättsbladet eller första sidan. Jag är helt övertygad om att vissa tycker att det är superfånigt. Man kan såklart kalla det referenskåthet, namedropping, pretentiöst, eller vad man vill (även om jag personligen alltid tyckt att pretentioner är ganska fina). Men för mig har det alltid varit den perfekta början på en bra bok. Ett väl valt citat kan försätta mig som läsare i precis rätt sinnesstämning, jag går in i berättelsen med en viss känsla i kroppen, de mentala antennerna ställer in sig på precis rätt våglängd. Oavsett vilken sorts bok jag läser. Det finns citat som passar alla böcker.

Som författare var det riktigt riktigt kul – och svårt! – att försöka bestämma vilket eller vilka citat som skulle inleda min roman. Jag har haft flera olika kandidater sedan jag började skriva på manuset, de har skiftat i takt med att historien fått sin form och nya storyidéer har kommit och gått.
Ni som redan har läst Fyra Minuter vet redan vilka citat jag slutligen valde. För er andra kan jag berätta att det blev dessa:

”There is no fire in your glass eye
There is no feeling when you´re done
And one day you will find out
What kind of monster you´ve become”
(Från det amerikanska rockbandet The Gun Clubs låt The house on Highland Avenue)

”Man, I had a dreadful flight.”
(Från The Beatles låt Back in the USSR)

Varför just dessa två? Tja, jag skulle ju kunna gå in i en lång utläggning om vad de betyder för mig (eller snarare vad Gun Club-citatet betyder; Beatles-citatet torde väl förklara sig självt…). Men det tänker jag inte göra – det är en intuitiv grej, och varje läsare måste få ha sin egen upplevelse, utan att skrivas på näsan. För mig sammanfattar de här citaten stämningen i Fyra Minuter på ett klockrent sätt, och jag kan bara hoppas att läsarna ska känna likadant.

Kanske är ändå bästa sättet för mig att förmedla varför jag gillar inledande citat så mycket, att helt enkelt ge exempel på några av mina favoriter. Helt utan inbördes ordning, och med reservation för att detta bara är de exempel som slog mig nu, jag har givetvis missat massor.

Bok:
American Psycho, Bret Easton Ellis.
Citat:
”And as things fell apart
Nobody paid much attention.”
(Talking Heads)

Bok:
Vi måste prata om Kevin, Lionel Shriver.
Citat:
”Ett barn behöver din kärlek mest när det förtjänar det minst.”
(Erma Bombeck)

Bok:
Det, Stephen King.
Citat:
”Born down in a dead man´s town.”
(Bruce Springsteen)

Bok:
The ocean at the end of the lane, Neil Gaiman.
Citat:
”I remember my own childhood vividly… I knew terrible things. But I knew I mustn´t let adults know I knew. It would scare them.”
(Maurice Sendak)

Bok:
Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist.
Citat:
”I never wanted to kill, I am not naturally evil
Such things I do, just to make myself more attractive to you
Have I failed?”
(Morrissey)

Där har vi några av mina citatfavoriter.
Vilka är dina?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Citat, slut citat.

  1. Robert W skriver:

    Sedan finns det ju böcker där själva boktiteln är ett citat. Boken Gökboet heter på engelska ”One flew over the Cuckoo’s nest” och det kommer från en barnramsa.
    Agatha Christie gjorde likadant. Boktitlar som ”And then there were none”, ”Five little pigs”, ”One, Two, Buckle my shoe” och ”Hickory Dickory Dock” är också citat från barnramsor.

  2. 92Gothgirl skriver:

    Åh, det är mysigt när böcker börjar med citat! Det kan vara ett alldeles påhittat citat som förklarar boken innan självaste storyn sätter igång eller ett taget citat ur någon annan bok, intervju eller vad man nu kan tänka sig. Hur som helst, är det mysigt som sagt. Älskar verkligen citat i överlag, haha. 🙂

    Mina favoriter är nog:
    ”I don´t necessarily agree with everything I think.”

    ”Why do we fall?
    – So that we can learn to pick ourselves up. ”
    – Thomas Wayne, Batman Begins.

    ”Resistance,
    because if we fight we might lose,
    but if we don’t fight we already lost.”
    – Vet ärligt talat inte vart denna kommer ifrån, men hittade denna på pinterest och jag tycker denna stämmer in så himla bra faktiskt.

    ”They say before you start a war. You better know what you are fighting for.”
    – Också hittat på pinterest.

    ”Stop fighting over who created this world and fight against the people who are destroying it.”

    ”If you aren’t remembered, then you never existed.”

    ”Never let anyone take away your dream.”

    Har en massa andra på lager också, men dessa är nog mina favoriter. 🙂

  3. Ylva skriver:

    Älskar citat! Dras rakt in i en stämning som du skrev. Att sätta in ett citat kräver lite mod och drömmar av författaren också. Avundas det med. 🙂 Och ler lite cyniskt när författare dedicerar boken till någon fru eller make. Kan inte låta bli att undra om/när de kommer att skilja sig. Är en cynisker jag vet!

    • Johan Ring skriver:

      Ha ha, det VAR nog lite cyniskt… 😉 Tror snarare att det ofta handlar om lite dåligt samvete – ”förlåt för att jag varit så upptagen av min bok så länge, men titta här, jag dedikerar den till dig!” 🙂

  4. Thomas skriver:

    ”I don´t necessarily agree with everything I think.”
    – den hade jag missat… Så bra

  5. Carola skriver:

    Citat i början på en bok är något speciellt. Det skapar nyfikenhet och sug efter att få veta hur det är kopplat till berättelsen. Jag hittade ett eget till mitt manus som är klockrent från bandet Within Temptations album The Unforgiven. Senare fick jag veta av sångerskan i bandet via twitter att hela albumet är tillägnat en hel illustrerad serie av comic-böcker. Tyvärr har jag inte lyckats få tag på några av dem mer än några brottsstycken via google.

    • Johan Ring skriver:

      Cool historia! 🙂
      Och visst är det en speciell känsla när man hittar DET DÄR citatet, det som är perfekt för ens egen berättelse!

  6. Kära Syster skriver:

    Det här var märkligt, men jag inser att jag aldrig tänkt särskilt mycket på citatens vara eller icke vara. Jag läser dem förstås, jag läser vartenda ord från det jag öppnat första pärmen och kommit till sista. Men jag har faktiskt aldrig funderat vad jag personligen tycker att de tillför. Jag har nog snarare utgått från att det var ord som författaren behövde plita ner, lite som för att hålla ryggen fri: ”sedär, vad du än tycker om boken finns det fler som tänker som jag”. Det känner man ju igen från det eviga källhänvisandet i akademiskt skrivande om inte annat. Såklart sipprar ju författarens kärlek till de citerade raderna fram, men jag tror att det är lite anledningen till min svala inställning, de antyder något som rör författarens känsla till sitt eget verk. På så vis är citatet en krypterad hemlighet mellan författaren och boken. Själv har jag inte nyckeln, åtminstone inte förrän jag kommit till sista sidan. Och då har jag glömt bort att det fanns ett citat att gå tillbaka och omvärdera.

    Den enda gången jag kan minnas att jag blev riktigt förtjust i ett citat, var när författaren citerade en av bokens romanfigurer som fick ge en saklig beskrivning av förutsättningarna för berättelsens spelplan. Under det lilla stycket citerades även Oscar Wilde, som för att ytterligare tillstyrka att ”jovisst är detta på riktigt”. Det fina med detta är att man inte på en gång vet att citatet är taget från en av karaktärerna. Hans namn står förstås under, men det känner man ännu inte igen.

    Jag vet inte om detta tillförde något alls eller om det bara blev en väldigt långt resonemang. Jag tror jag med detta vill säga att jag i grund och botten blir så himla glad över att upptäcka att andra lägger stort värde vid detaljer jag tidigare missat. Jag törs nog lova att jag kommer ta nästa citat på större allvar.

    /Anna

    • Johan Ring skriver:

      🙂 Vi bokläsare är ju en lika spretig grupp som alla andra – det som vissa lägger vikt vid, passerar under radarn för andra.
      Och Oscar Wilde är en klassiker i såna här sammanhang. 🙂

  7. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag älskar också citat i inledningen av böcker. Den senaste favoriten finns i Ett folk utan land av Melina Marchetta, som inleds med Primo Levis dikt Är detta en människa?

    • Johan Ring skriver:

      Åh, har helt missat den! Måste kolla upp!

    • ergo sum skriver:

      Primo Levi!!! Fantastisk.. Likaså det Gyurka uttrycker i filmatiseringen av Imre Kertész bok ”Mannen utan öde” i de allra sista ögonblicken innan vi som tittare lämnar honom: ”Jag vet att lyckan lurar på mig längs vägen som en oundviklig fälla. Ty till och med intill skorstenarna, mitt i bland allt lidande och pina, fanns det något som liknade lycka.”

Kommentera

