3 tips från ett PR-proffs

OmslagFelicia låg nära

Hahaaaa, jag skojade bara. Jag är verkligen inget PR-proffs, men jag önskar att jag var ett. Eller ännu bättre – att jag hade ett.

För idag verkar det vara viktigare än någonsin att ha de rätta kontakterna och synas på de rätta ställerna för att kunna nå sina läsare. Men vad gör man då som debutant och ny i branschen, när varken förlagets eller ens egen budget innefattar det där PR-proffset man så hett önskar sig? Ingen aning faktiskt, men så här gör jag:

1. Jag skickar boken till människor som inspirerar mig. Helt utan PR-strategi och rakt ut ur hjärtat har jag skickat boken till allt från Gessica Gedin till Jackie Kothbauer (som gav mig sagolika ord om Kanske imorgon tillbaka – kolla in min instagram!). Kända och okända som har inspirerat mig på något sätt som skribenter/entreprenörer/drömförverkligare/människor och som jag vill ge mina ord till i gengäld.

2. Boken är ALLTID med mig. I min handväska ligger den ständigt beredd att hala upp och vara med på bild, pratas om – eller ges bort till rätt personer – i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

3. Jag har en wish-list. Dvs en lista på de ställen där jag helst av allt vill synas och så jobbar jag mot den. På min wish-list struntar jag i svårighetsgraden att komma med, trycker ned Jante och försöker tänka på vilka ställen jag själv får inspiration till min läsning. Bokhyllarna i TV4 Nyhetsmorgon var definitivt en – och hör och häpna: i söndags satte jag morgonjuicen i halsen när det blev verklighet:

Se Titti Schultz bokhylla Kanske imorgon i TV4 här:

Nyhetsmorgon10

 

Hur gör du för att få din bok att nå läsare och hur tänker du kring PR? Kommentera gärna.

 

 

 

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till 3 tips från ett PR-proffs

  1. Pia Widlund skriver:

    Just nu tar jag till mig alla tips om marknadsföring i och med att jag ska släppa min bok i höst. Sista redigeringen i sommar och sen ut med den!

  2. C.R.M. Nilsson skriver:

    De jag följer trognast är Bokföring enligt Monika, Lottens bokblogg, Feministbiblioteket, Kattugglan, Vargnatts bokhylla och enligt O. Dessa skulle jag nog räkna som favoriter 🙂

  3. Kära Syster skriver:

    Tycker det låter som om du har ett väldigt skönt förhållningssätt till pr. Man kan inte göra allt, men man kan göra något, liksom. Och lista med prioriteringar: hurra!
    Fantastiskt coolt att boken kom med på nyhetsmorgon, grattis till det! Hoppas det ger många många ringar på vattnet.

    /Anna

    • feliciawelander skriver:

      Tack Anna, ja är galet glad för det! Och sant det där: både i pr och i livet – att man inte kan göra allt, men man kan göra något. 🙂 Jobbar på det…

  4. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag tror inte man ska underskatta bokbloggarna (och jag säger det inte bara för att jag är en själv). Jag har nästan slutat läsa kultursidorna, vilket bland annat beror på att de i princip berättar hela bokens handling i sin recension. Bokbloggare ger mig en bättre blick över om det är en bok för mig.

    De flesta bokbloggare är dessutom bra på att motivera varför de inte tycker om en bok. Ett fåtal har inte fattat skillnaden mellan negativ kritik och personliga påhopp, men de är i klar minoritet. Genom att kika på hur de skriver recensioner kan du hitta bästa matchning för ditt behov. Det kan vara bra att kolla vad bloggaren läser för genrer, så att det inte blir som med de stackars deckardebutanter som hela tiden mejlar mig fastän det står överallt att jag i princip inte läser deckare.

    Bokbloggar går att hitta på bokbloggar.nu och bokbloggar.se.

    • feliciawelander skriver:

      Tack, jättebra tips och väldigt sant. Det finns mycket kraft i det digitala som också är så tillgängligt för alla och går snabbt att dela. Har du några favorit-bokbloggare?

Kommentera

