Lördagsenkäten: Hur döpte du dina huvudkaraktärer och varför?

Ti blogg Christina Lindström: Huvudpersonen i min första barnboksserie heter Leo. Jag valde det namnet eftersom det är lättläst och jag förknippar det med något mjukt och varmt. Huvudpersonen i min ungdomsbok kallas Fille eftersom jag ville att namnet skulle klinga bekant för så många som möjligt. De flesta svenska femtonåringar känner en Fille eller två. Några kapitel in i boken framgår det att Fille egentligen heter Felipe och att han har rötter i Sydamerika.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n Henrik Ring: Det är faktiskt så länge sedan mina (huvud)karaktärer fick sina namn att jag glömt bort exakt hur tankarna gick när jag namngav dem. Det känns som att de helt enkelt ALLTID hetat Veronica och Anders.
När det gäller vissa av ”bakgrundskaraktärerna” finns det dock ibland mer av en historia. Lantbrukaren Lothar Nordahl i Fyra Minuter, exempelvis, fick sitt namn efter min morbror, som när han var yngre brukade kallas Lothar på grund av att han var lika stor och stark som Lothar i serierna om magikern Mandrake.

Thomas Thomas Årnfelt: Alltså. Jag minns inte riktigt. Men jag tror att det var ungefär så här:
Bikaraktärerna har huvudsakligen fått sina namn av min dator. (Slumpade fram utifrån listor av senmedeltida/tidigmoderna tyska och italienska namn, och diverse tjeckiska namn som kändes ok för perioden)
Huvudkaraktärerna då? Om jag inte minns helt fel så satt jag och slumpade fram lite olika namnförslag för Maximillian, och när jag såg det så kändes det rätt. De andra hette nog bara så helt enkelt. Jag bara visste det. Det enda är väl att en av dem har bytt efternamn efter lite input från en tjeckisk bekant som kom med ett förslag på vad maken borde hetat.
Hela grejen med namn är lite spännande. Ibland lägger man massor jobb på att komma på ett bra namn, och andra gånger heter de helt enkelt något redan från början och då är det inte så mycket att göra åt det.

Felicia Felicia Welander: Personerna i ”Kanske imorgon” heter Eva, Monika, Erik, Ilona och Carina, men historien kretsar främst kring Eva och Monika. Jag har fått frågan av både min mamma och en av mina bästa vänner – som båda heter Eva – om hon möjligen är uppkallad efter någon av dem? Men icke. Huvudkaraktärerna bestämde själva vad de ville heta och då fick det bli så. Fast Monika ville från början heta Lena – eftersom inte mindre än tre av mina grannar heter det – men efter mycket diskussion fram och tillbaka fick hon finna sig i att byta namn till Monika – eftersom en testläsare påpekat att Eva och Lena låter för likt och är lätt att blanda ihop.

Fredrik Fredrik Frängsmyr: Jag har faktiskt en ensemble av karaktärer som jag plockar ifrån till mina olika skrivprojekt. Det är som ett gäng skådisar. I Arytmi får de spela de här rollerna, i nästa bok spelar de andra roller. Och hur de gick till när de fick sina namn är som ganska ofta i min familj att jag kommer med en riktigt rackarns bra idé, börjar skapa den och sen kommer min fru med en ännu bättre idé och jag jobbar vidare på den istället.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördagsenkäten: Hur döpte du dina huvudkaraktärer och varför?

  1. MarveW skriver:

    Namn är spännande. Tänker mig att det måste kännas rätt. Och helt plötsligt har man hittat rätt namn.

  2. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag använder mig av sajten Behind the Name där de dels har en funktion där du kan slumpa fram för- och efternamn och en annan där du kan söka efter betydelse på namn. För mig brukar betydelsen kunna vara viktig.

Kommentera

