Inspiration

Ti blogg“And in that moment, I swear we were infinite.”

Orden yttras av Charlie, jaget i ungdomsromanen The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. Att vara ung är ofta att balansera längst ut på klippkanten med armarna rakt ut i luften och vinden i håret, lungorna fulla av syre, lika redo att flyga som att falla. Allt är på liv och död och allt är för evigt. Just då. Det är det som gör det så fruktansvärt och så underbart. På samma gång så outhärdligt och hisnande ljuvligt.

Jag vill skriva för unga därför att jag vill att de ska läsa skönlitteratur. Jag vet att det är nödvändigt. Förhoppningsvis vet jag ungefär vilket tempo och vilken ton som kan gå hem hos en del läsovilliga. Men under det övergripande syftet vilar lockelsen i att få återvända till klippkanten. Känna vinden i håret, elden i blodet och suget från ravinen.

I onsdags skrev en av mina teknikklasser mininoveller/six-word-memoirs. Jag hör deras sorl dagarna i ända, skratten, skämten, glädjen, oron. Jag hör – hela byggnaden hör – vårskriket när Moa i Göteborg äntligen svarar på Kalles sms. Jag hör också spridda skurar av enskilda livsöden, omvälvande händelser och vardagsdetaljer. Men i mininovellerna,  varje individs tillvaro samlad i sex ord,  blir rösterna renare och naknare. När jag sammanställer berättelserna i samma dokument blir det stor poesi. Splittrad och sammanhållen på samma gång. Full av känsla, sorg och liv. Full av sjutton år.

Vi läste mininovellerna (som blev en egen berättelse) högt tillsammans i onsdags. Deras liv förgrenade sig in i varandras, alla deras röster blev en. Och känslan i rummet gick inte att ta miste på.

And in that moment, I swear we were infinite.

———–

P

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Debut, Inspiration och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Inspiration

  1. Thomas skriver:

    Vackert

  2. Jenny Lund skriver:

    Inspirerande för en ungdomsförfattare!

Kommentera

