Lördagsenkäten: Vad har du för mål med ditt författande?

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n Johan Ring: Det första svaret som dyker upp i huvudet är (såklart?) ”att kunna försörja mig som författare.”
Men så tänker jag ett steg längre och inser att det inte riktigt stämmer. För då vore ju pengarna, själva försörjningen, ett självändamål. Och så är det ju inte. Om jag exempelvis blev ekonomiskt oberoende i morgon, och därmed inte behövde oroa mig för försörjning, skulle jag då inte längre ha något mål med mitt författande?
Så nej, det handlar inte om pengar. Målet med mitt författande är att beröra läsaren. Att underhålla, och att förmedla känslor. Att få läsaren att skratta och gråta och sakna och glädjas. Och, i just mitt fall – att skrämmas. 

Thomas Thomas Årnfelt: Målet med själva författandet är som jag var inne på i tidags, att få folk att läsa och känna. Helst skulle jag vilja sälja så pass bra att jag kunde ägna mer tid åt skrivandet, men det är inte målet, bara ett medel på vägen, som i sig självt troligen är oerhört svårt att klara.
Jag äslkar att skapa, och skrivandet är den form av skapande jag trivs bäst med. Men jag skapar inte bara för skapandets skull – jag vill trots allt att någon ska läsa, känna, bli berörd av det jag gör. Och målet blir då att jag kan bli så pass duktig på att skriva så att jag får fler chanser att göra det. 

Felicia Felicia Welander: Det övergripande målet med mitt författarskap är att få illustrera det fullkomliga i det ofullkomliga i att vara människa. Det personliga målet är att få leva ett skapande liv.

Christina Christina Lindström: Jag är ledsen över mitt småtråkiga svar men jag har inget mål. Måste man ha det? Kul om mina böcker blir lästa och spridda, framför allt därför att barn och unga behöver många ingångar in i läsningen men också därför att det ger mig en liten egokick.

Fredrik Fredrik Frengsmyr: Mitt mål har varit att skriva tills jag får ge ut en bok och igår gavs min första bok ut så nu är det dags att sätta mig och tänka ut ett nytt mål

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

