När det inte slutar klia.

OmslagFelicia

Du vet den där känslan när man precis håller på att somna. När man vet att klockan egentligen är alldeles för mycket och man har haft en riktigt lång dag. När huvudet ligger precis rätt på kudden och det bara är att falla in i sömnens sköna famn. Men så börjar det – någonstans långt ned på vaden där du inte når – något börjar klia.

Du försöker ignorera det en stund. Försöker fundera bort känslan. Tänker att: om jag inte bryr mig om det, så kommer det säkert gå över. Försvinna av sig självt. För du ligger ju så himla bekvämt just nu. Kudden har den perfekta vinkeln mot kinden, täcket har blivit så där lagom varmt och gosigt kring din kropp… men ändå.

Det kliar.

Du tvingar dig att ligga kvar en stund i mörkret. Envisas med att ignorera kliet – men det gör bara att det börjar klia ännu mer. Det finns ingen återvändo. Du är tvungen att lämna din sköna position, resa dig upp, släppa in kylan under täcket, sticka ut benet ut över sängkanten – och ge dig hän.

Ungefär så känns det för mig med manus nummer två. En känsla av att jag har det rätt så bekvämt där jag är just nu – med bok nr 1 ute i hyllorna. Jag ligger bra här. Men så är det den där känslan av något odefinierbart. Något som lockar på min uppmärksamhet. Något som inte går att ignorera. Tankar som inte ger mig någon ro om de inte får formuleras – och som tvingar mig att lämna min sköna bekvämlighetszon, sticka ut benen ur täcket än en gång och sätta mig vid datorn.

Och så fort jag sätter fingrarna mot tangentbordet minns jag varför jag gör det. För den är obeskrivligt skön den där känslan – att äntligen få ge sig hän åt att klia.

 

 

Det här inlägget postades i Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till När det inte slutar klia.

  1. Manuskt skriver:

    Jag har fått ta till fjädrar och små myror och allt möjligt, men nu har det äntligen börjat klia på benet. Minst lika jobbigt när det inte kliar, har jag märkt 🙂

  2. feliciawelander skriver:

    Åh, lycka till på måndag! Heja!

  3. lindgrenh skriver:

    Underbar känsla, vet precis vad du menar (även om min bok inte når hyllorna förrän på måndag). Har just passerat 100-sidorsgränsen på tvåan … Skall skriva mer NU 😉

Kommentera

