Lördagsenkäten: Har du någon nu levande författare som förebild? Och i så fall varför?

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n Johan Ring: Jag har nog egentligen ingen författare jag tänker på som en förebild. Men skulle jag ändå välja en, så vore det Stephen King. Inte främst för hans skräckberättelser, men för hans sköna hantverksmässiga inställning till skrivandet. Han var den som lärde mig att om jag skulle vänta på att känna mig ”inspirerad” så skulle det aldrig bli någon bok, och det är nog det enskilt viktigaste jag lärt mig om skrivande.

Thomas Thomas Årnfelt: Nej, inte egentligen. Jag är imponerad av olika saker och/eller specifika egenskaper hos väldigt många människor, inklusive författare – men samtidigt kan jag inte välja ut någon enskild som är liksom ”förebilden” i sin helhet. Jag funkar inte riktigt så. Men ok, någon form av försök kanske:
LeGuin för hennes fullständiga kompromisslöshet.
Karin Tidbäck för hennes fantastiska talarförmåga.
Caitlin Sweet för hennes förmåga att få mig att känna mig riktigt obehaglig till mods när jag läste The Pattern Scars.
Nu känner jag att jag borde räkna upp någon man för att jämna ut, men de flesta jag kommer på klassas inte som ”nu levande”. Får ta två sångtextförfattare då: Winnerbäck och Hellman för deras förmåga att genom ett enkelt tillägg, eller en lite oväntad vändning skapa något alldeles nytt och unikt av egentligen ganska slitna fraser.
Det är nog bäst jag slutar här, innan det här svaret fyller upp hela bloggen…
”Nej” utan förklaring hade varit kortare känner jag nu…

Felicia Felicia Welander: Jag önskar att jag kunde vara hälften så bra som min stora idol Selma Lagerlöf som stod upp för vad hon trodde på och skrev som en gudinna. Henne skulle jag gärna vilja ta en fika med och prata skrivande och levande – men det är ju lite sent (eller lite för tidigt beroende på hur man ser det). Men bland som lever nu är jag otroligt fascinerad av Kristina Lugn. Hennes sätt att skriva, men också att hon helt obönhörligt är den hon är i alla situationer. Hennes sätt att vara sig själv i allt från berättelser, till prat-takt och bångstyrigt hår. Den där personliga touchen, de speciella ordvalen, de  omisskännliga tonen, den ärliga synen på livet och de starka känslorna i allt hon skapar. Och alltid med en gnutta knivskarp, intelligent humor.

Christina Christina Lindström: De författare jag beundrar allra mest skriver främst i andra genrer än jag gör. Just nu läser jag till exempel Kristina Sandbergs triologi om Maj. Ofattbart bra. Jag niger också inför bara tanken på vassa, vassa hjärnor som Margaret Atwoods och Bodil Malmstens, varenda genialisk rad i Donna Tartts Steglitsan och den vackra människosynen i Bengt Ohlssons fenomenala Gregorius. Jag har även förebilder som främst riktar sig till yngre läsare. Älskar Suzanne Collins Hungerspelen. Gillar samhällskritik i dystopisk form rent generellt. Själv rör jag mig mer i det vardagsnära. Pija Lindbaum, Ulf Stark, John Green, Junot Diaz och Jenny Jägerfeld är några förebilder där.

Fredrik Fredrik Frängsmyr: John Green och Neil Gaiman för att jag i stort sett på varje sida blir överraskad av hur fantastiskt det är att läsa. Stephen King för mängden ord han får ur sig varje år. Neal Stephenson för att han har skrivit den absolut koolaste boken någonsin och Chuck Palahniuk för att han precis som Eminem kan få en att känna sig själv kool hur geekig man än vaknade upp på morgonen.

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsenkäten: Har du någon nu levande författare som förebild? Och i så fall varför?

  1. MarveW skriver:

    Fina förebilder!

Kommentera

