Mitt sommarlov …

ThomasAtt skriva inom fantastikgenren har sina poänger. För även om min debutroman bara tangerar genren, och lika gärna kan ses som en historisk roman så ser jag mig själv som i första hand en ”fantastikförfattare”. Och det är något väldigt positivt i mina ögon. För genren har en fördel som kanske inte är uppenbar för de som är utanför. Det finns en väldigt tät kontakt mellan läsare och författare. Och en väldigt tät kontakt författare emellan. En stark, och sedan länge etablerad och engagerad, läsarkrets har lett till att det ordnas massor med spännande saker runt omkring. Konvent/mässor sprängfyllda med intressanta, trevliga och lärorika möten.

Och lite grann är det så att vi är på väg in i den instensivaste årstiden nu.

I juni, närmare bestämt den 13:e, ordnas bokmässan Andra världar. I år hålls den i Ljungby, förra året var den i Jönköping. Jag var där förra året som besökare, och skall i år dit igen, fast den här gången som författare. Det mysiga med Andra världar är att det inte blir så stor skillnad. Det är en bokmässa av det mindre slaget, så alla umgås med alla och det är bara allmänt trevligt.

Något som också händer i juni (25-28) är Archipelacon. Den årliga Fantasy- och SF-bokmässan på Åland. Jag ville åka förra året, men det blev av olika anledningar inte så.  Men i år skall jag dit. Lyssna på paneldebatter och föredrag, prata med allehanda litteraturintresserade, och ha det alldeles lysande i 4 dagar. Archipelacon är lite större än Andra Världar, med ett max på 800 besökare. Ett antal som snabbt fullbokades då det visade sig att de i år lyckats få en viss George R. R. Martin som hedersgäst. Det blev fullbokat så snabbt att jag som var lite sen med hotellbokningen misslyckades med att få rum på samma hotell under hela eventet. Så det blir till att flytta mitt i alltihop…

Sedan, i augusti (7-9), är det dags för Swecon – den ambulerande årliga svenska fantastikmässan. I år hålls den i min hemstad Linköping, så det får jag ju inte missa. Det blir mitt fjärde år i rad. Uppsala, Stockholm, Gävle och nu alltså Linköping. Att i år stå med på den här listan är givetvis extra kul!

Lägg på det de ”vanliga” mässorna – typ Bokmässan i Göteborg 24-27 september, och den mer lokala bokmässan i mitt hemlän: Östergötlands bokmässa den 19:e september – och kanske en signering nånstans, och eventuellt något utländskt Con – så börjar ni nog förstå hur mitt semesterplanerande fungerar. Familjesemester får klämmas in där det går.

”Varför?” undrar kanske någon.

”För att det är så otroligt kul. För att jag får en kick av att träffa människor som också verkligen älskar läsande och/eller skrivande – för gemenskapen.” Ungefär därför.

På vissa av ovanstående kommer jag att vara där i egenskap av författare, till och med sitta med i paneldebatter på några, på andra bara som ”besökare”. Oavsett vilket, ser ni mig så hoppa fram och säg hej. Det vore kul att få lite ansikten på de som läser här på bloggen.

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mitt sommarlov …

  1. Maria skriver:

    Swecon och Östergötlands bokmässa ska det bli i alla fall. När det gäller de andra får jag snylta lite på dina upplevelser. 🙂

  2. Kära Syster skriver:

    Det låter som min drömsemester, allt det där. 🙂
    Den enda mässa jag tror jag har planerad är Bokmässan i Gbg, så vi ses där och då, var så säker.

    /Anna

    • Thomas skriver:

      Jo, kul är det. Tur att en hel del av sakerna sker på relativt nära håll bara. Men då räknar jag vi ses i Göteborg då Anna. 🙂

Kommentera

