Synopsishjälp.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n  Jag har tidigare bloggat om att jag egentligen inte borde sitta här och dela med mig av råd om skrivande, eftersom jag oftast inte har en aning om vad jag själv sysslar med. Att sitta här och låtsas veta något, liksom. ”What the hell am I doing here? I don´t belong here”, som Radiohead sjöng en gång för hundra år sedan.
Men idag tänker jag gå ännu längre. Idag tänker jag inte ens låtsas ge några råd – idag tänker jag tvärtom be er om hjälp!

Hur gör ni när ni skriver synopsis?

Synopsis är ett sånt där ord som dyker upp lite här och var när man försöker bli klok på vad det egentligen är att vara författare. Allra vanligast är att förlag och agenturer ber om synopsis på ens bok, för att avgöra om det är intressant nog för att läsa hela manuset. Det är inte riktigt en sådan situation jag befinner mig i just nu, snarare skulle jag bara behöva sammanfatta en novellstory på ett kortfattat sätt, men det fick mig att återigen fundera över det här lilla ordet ”synopsis”.

Kanske är det här det verkligen märks att jag aldrig gått en enda skrivkurs eller författarskola (min enda formella ”utbildning” har varit att läsa Elizabeth George´s ”Skriv på!” och Stephen Kings ”Att skriva”), men jag har aldrig förstått hur ett synopsis ska se ut.
Är det att jämföra med de anteckningar jag gör för mig själv, där jag helt torrt går igenom storyn från A till Ö?
Eller bör det, med tanke på att det antas läsas av förlag och/eller agenter (visst är det förresten härligt hur agenter formulerar sina avslag som ”vi måste tyvärr tacka nej till erbjudandet om samarbete”, som om maktförhållandet vore det omvända mot hur det i själva verket är? Love it!), skrivas på ett kommersiellt gångbart sätt, som om jag inte bara vill berätta min historia utan även sälja den?
Bör det kanske rentav skrivas som en enda expanderad baksidestext?

Ni ser ju, jag har ingen som helst aning. Jag vet inte hur man skriver ett synopsis.
Men jag är helt säker på att ni, kloka och kreativa människor, vet.
Så lär mig!

Annonser
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Synopsishjälp.

  1. ergo sum skriver:

    Men OJ vilket jättebraochtankeväckandeinlägg!!! Och kommentarer! Jag har aldrig skrivit en synopsis och aldrig gått någon skruvar kurs. Jag är stämning och ord-samlare. Jag kommer överens med min huvudkaraktär om stämningen och om vilka ord som kommer vara ledande i berättelsen. Sedan skriver jag.

    Otroligt oproffsigt. Jag vet.

    Ha det bäst!

    • Johan Ring skriver:

      Nej! Inte det minsta oproffsigt!

      Dels skriver vi alla på olika sätt, vilket är vad som gör det så förbaskat vackert. Vi skriver för olika syften.
      Och dels så finns det massor av fantastisk litteratur som tillkommit på exakt det sätt du beskriver.

      Fortsätt alltid skriva som Du! 🙂

    • Kära Syster skriver:

      Underbar beskrivning av din skrivprocess! Jag är inte heller nån strukturerad skribent, går enbart på lust, men här och där stöter jag på problem som grundar sig i att jag inte håller riktig koll på berättelsen och då måste jag backa och hitta praktiska verktyg. Jag har iof gått skrivarkurs, men det gills knappt för jag minns inget av alla goda råd, bara hur härligt det var att hänga med skrivande människor i varierande åldrar varje vecka.

      Vad skriver du?
      /Anna

  2. Kära Syster skriver:

    Tack för uppriktigheten! Jag inser att jag faktiskt gått omkring och TROTT att jag vet hur en synopsis ser ut, kanske för att jag läst så många självsäkra blogginlägg om det? Men jag har aldrig jobbat med synopsis på annat sätt än fyllt i den lilla ”synopsis-rutan” i Scrivener där man kan sammanfatta det som händer i varje avsnitt.

    En sån där presentation som du beskriver, ska nog vara just det: en sammanfattning. Dels av huvudspåret i storyn med huvudkaraktärens utveckling och dels ska det väl (om din berättelse är av det slaget) rymma alla tre akter med dramatiska vändpunkter och hela baletten. På det viset är det inte likt en baksidestext där man inte vill avslöja slutet. I en synopsis ska det nog vara helt tydligt hur man tänkt och konstruerat hela vägen (dock i koncentrerad form), så att mottagaren ser att man vet vad man gör. Dessutom tror jag att en synopsis ska skrivas med en språklig stil som liknar den i manuset så man får en känsla för språket, förutom att man inte skriver dialog (?).

    Ja du ser, idel gissningar här med. Jag har skrivit synopsis för novellfilm när jag skickade in till festival och då var det ungefär enligt ovan vi gjorde.

    Ser fram emot att läsa vidare om detta, hur du till slut går tillväga! Då får du nog tipsa oss. 🙂

    /Anna

    • Johan Ring skriver:

      Åh, Scrivener! Jag måste testa det! Jag har läst och hört så mycket om Scrivener, men aldrig ens sett det. Jag tröskar vidare med gamla Word. 🙂

      Jag tror att du och jag trots allt har ganska exakt samma (vaga) uppfattning om hur ett synopsis bör se ut. Men vilken balansgång det är! Att, precis som du beskriver, gå igenom hela historien, från början till slut, avslöja allt – men samtidigt göra det med tillräcklig språklig finess för att inte kännas torr och trist.
      Bara att öva, antar jag.

      Och OM jag knäcker ”synopsiskoden” så lovar jag givetvis att dela med mig om vad jag kommit fram till – om du lovar att göra detsamma! 😉

      • Kära Syster skriver:

        Haha underbart!
        Och Scrivener alltså… 🙂
        När jag började med programmet har jag för mig att jag drog ner en gratis testversion. Vet inte om de har det längre, å andra sidan tyckte jag inte att det var dyrare att köpa programmet än att det var värt att testa. Än har jag långt kvar att grotta ner mig i alla finesser och jag vet inte om jag nånsin kommer att utnyttja programmet till fullo. Men bara upplägget är ljuvligt: alla mappar (kapitel) i prydlig lista i vänsterspalten med alla dokument (stycken/scener, såsom jag använder det) och så klickar man på det kapitel eller stycke man vill arbeta med och så är det endast det man har framför sig. Scrolla igenom 1500 ord istället för 15.000-50.000-100.000 är betydligt enklare…

        Men synopsis alltså. Yes, detta tar vi vidare!

        /Anna

  3. lindgrenh skriver:

    Hej Johan,

    Hm, jag skall inte heller låtsas att jag vet. Men jag vet hur jag gör, sedan kanske det inte är rätt, eller ens en riktig synopsis 😉 När jag började skriva och insåg att det inte fungerade (för mig) att bra skriva rakt upp och ned, och aldrig hade hört talas om synopsis, googlade jag och hittade någonting som man kallade storyboard. Man skriver några rader om varje kapitel, från början till slut. Det är en definition av synopsis jag hört, men jag har också hört att det skall vara som du säger någon form av expanderad baksidestext, och i så fall fungerar det ju inte.

    Men, min storyboard hjälper mig i alla fall oerhört för att skriva en hel roman, att strukturera storyn, flytta om, lägga till och dra ifrån. När jag börjar skriva varje kapitel, så vet jag vad som skall hända och vad som måste framkomma. Ibland måste jag ändra i storyboarden för att den skall passa till själva berättelsen, eftersom den givetvis lever sitt eget liv och saker händer som inte var planerade 😉

    När jag skriver noveller, som jag gjort en hel del, så använder jag mig inte av någonting sådant, måste jag erkänna, och det var kanske det du egentligen ville veta. Jag har början, mitten och slutet hyfsat färdigt i huvudet, sedan skriver jag bara. Fel svar? Kanske … Men vad vet jag?

    Lycka till!

    • Johan Ring skriver:

      Hej Håkan!

      Och tack för ett intressant och tankeväckande svar.
      Jag gillar verkligen det du skriver om storyboards, det känns som något jag verkligen kan relatera till! Jag är väldigt filmintresserad och har under åren plockat upp en hel del om hur film produceras, och där är storyboards en helt essentiell ingrediens.
      När du först nämnde det så såg jag framför mig ett visuellt storyboard, något tecknat, nästan som en serietidning – just för att det är så storyboards ser ut när man talar om film. Och jag tänker att det inte vore omöjligt att kombinera med vad du beskriver, att faktiskt göra enkla skisser av nyckelscener osv. Ska nog testa det. 🙂

      Men har du någonsin skickat in ett synopsis till ett förlag? Och använde du dig i så fall även där av storyboardmetoden?

      Och nej, jag gör inte heller synopsis eller liknande för noveller. Skulle bara sammanfatta en ny novellidé, och det var då jag kom att tänka på mina gamla grubblerier om synopsis. 🙂

      Ha det fint!

      • lindgrenh skriver:

        Hej igen, Johan!

        Ja, visst kan man se det som scener och kanske göra skisser av kapitlen. Speciellt säger ju många att man skall försöka se varje scen som tagen ur en film, och då är du ju redan halvvägs 😉

        Jag har aldrig skickat in ett synposis till förlag, mest eftersom jag utgått att de vill ha mer från en debutant. Händer det i dag att någon fortfarande får ett bokkontrakt baserat enbart på synopsis (specieltl en debutant)? Kanske, men det måste ändå vara väldigt ovanligt, eller? Dessutom, i alla fall för mig, så ändras storyn mer eller mindre medan jag skriver och det skulle ju vara synd om man inte fikc göra så för att ett förlag sagt ja till synopsis? Men det är kanske å andra sidan ett angenämt problem, om skulle hamna i den situationen …

        Trevlig torsdag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s