Gästbloggare: Anna Hansson

AnnaDolly3 Anna Hansson debuterade 2012 med Dansfeber. Hon har skrivit nästan 60 barn- och ungdomsböcker, varav hälften är utgivna och hälften utkommer senare under året och nästa år. 2015 nominerades hon till Norrlands litteraturpris för bästa barn- och ungdomsbok utgiven under 2014, för boken Dansfeber överallt. Nyligen utkom hennes senaste bok: Fasliga fakta om rysliga varelser.

Jag har fått äran att skriva ett blogginlägg här på Debutantbloggen, trots att jag inte längre är någon debutant. Men jag har varit en, flera gånger. Jag har debuterat som barn- och ungdomsboksförfattare, läromedelsförfattare och lättlästförfattare. Inte bara det, jag har lyckats debutera som heltidsförfattare också, snart i alla fall. För nu har jag äntligen sagt upp mig för att skriva på heltid, efter att ha varit tjänstledig från mitt lärarjobb på nästan heltid i några terminer. Den 19 juni är min sista dag som anställd, förhoppningsvis för alltid.

Med det här inlägget vill jag peppa er andra som skriver och hoppas på att någon gång kunna skriva på heltid. Det går! Men man måste kanske tänka till lite grann.

Så här tänker jag:

Jag har bestämt mig för att författare ska vara mitt jobb, inte min hobby. Alltså ska jag ha roligt när jag gör saker, men jag ska inte göra saker för att det är roligt. Med det menar jag att jag inte gör några skolbesök för att jag tycker att det är så kul, eller för att jag vill att eleverna ska läsa, eller för att det blir ”gratis reklam” för mina böcker. Det här både är argument som skolor använt för att försöka få mig att göra gratis skolbesök, och som jag hört andra författare försvara sitt gratisarbetande med. (För er som är osäkra på hur mycket betalt ni bör ta har Författarcentrum en utmärkt arvodeslista att gå efter!)

Eftersom det inte är min hobby gör jag det inte på tider då jag skulle ha utövat en hobby. Jag skriver alltså (med få undantag) inte på kvällar och helger. Jag skriver inte heller ”så länge det är kul” eller ” så länge det går bra”. Jag har arbetstider. Jag har i förväg bestämt när jag ska börja jobba, och när jag ska sluta jobba. Jag kan förstås vara lite flexibel, men jag håller mig oftast till det jag har bestämt.

Jag har också ett eget arbetsrum, så att jag ”går till jobbet” även om jag inte går så långt. För mig ger det en helt annan koncentration än om jag sitter i soffan framför teven, även om det också händer någon gång ibland.

Men hittills räcker det inte att ”bara” skriva böcker, och vänta på garantihonorar, royalty och biblioteksersättning. Inte än, och kanske aldrig, även om jag förstås hoppas på det. Så jag har fått hitta lite andra sätt att få in en inkomst på, som jag ändå tycker hör till författandet. Jag har, förutom skolbesök som jag nämnde tidigare, bland annat gjort biblioteksbesök och läst högt ur mina böcker, och skrivit noveller, både veckotidningsnoveller och e-skräcknoveller. Jag har haft turen att få ta emot några mindre stipendium. Jag har tackat ja till tidnings- och radiointervjuer, trots att jag varit otroligt nervös. Det är ingenting jag har fått någon ersättning för, men jag hoppas att det har lett till fler sålda och utlånade böcker. Jag har Facebook, Instagram, blogg och hemsida. Syns du inte finns du inte. Jag litar på att mina förlag gör all den marknadsföring de tycker är nödvändig, men jag vill också känna att jag har hjälpt till så gott jag kan. Trots allt så tjänar nog ingen mer på det än jag om böckerna säljer bra. (Då menar jag förstås inte pengamässigt, men det kanske ni förstod.)

Men det viktigaste jag gjort för att kunna nå mitt mål, att bli författare på heltid, är dock inget av det jag redan nämnt. Det viktigaste är att jag bestämde mig. Jag bestämde mig redan 2012, när min första bok Dansfeber sålde så bra att förlaget ville ha en uppföljare. (Innan dess hade jag bara tänkt att jag skulle skriva en enda bok.) Jag hade hört någonstans att det brukar ta tre år innan företag går med vinst, så jag gav mig själv tre år. Kan jag inte leva på det här efter tre år så ska jag strunta i det, bestämde jag. Det tog två och ett halvt.

Till alla er som vill skriva på heltid, börja med att bestämma er!

Lycka till!

Dolly-böcker kopia

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gästbloggare: Anna Hansson

  1. Jannice Eklöf skriver:

    Bra råd Anna! Det skadar nog inte att hamra in för sig själv att det är ett jobb och inte en hobby, när man väl lyckats bli publicerad.
    Jag tar till mig dem och hoppas på att kunna göra dig sällskap som heltidsförfattare i Ånge kommun nån gång. =)

  2. Pia Widlund skriver:

    Så härligt att läsa att det går bra för dig! Man blir peppad även om jag inser att skrivandet bara blir en hobby för mig, men en förbaskat rolig hobby!

  3. Johan Ring skriver:

    Tack för ett intressant inlägg!
    Jag känner igen så väldigt mycket av tankarna du beskriver. Det känns som att jag befinner mig i något slags mittemellanläge just nu, som att ett beslut håller på att formas. Jag tror att vad som händer under återstoden av 2015 är vad som kommer att avgöra vad jag bestämmer mig för.
    Oavsett vilket så är resan jäkligt spännande.
    Tack igen!

Kommentera

