Att sova eller läsa – det är frågan.

OmslagFelicia

Häromdagen – långt efter läggdags – blev jag sittandes framför tv:n och zappade mellan programmen. Jag fastnade tillslut på ett test de gjort på collage-studenter för att se om en timmes mer sömn per natt gjorde någon skillnad. Resultaten var häpnadsväckande. Det var inte bara det att en timmes mer sömn gav dem bättre betyg, utan de höjde sitt imunförsvar, de knäckte tankenötter snabbare och fick till och med bättre kondition.

Så jag började fundera – skulle jag kunna sova en timme mer per natt?

Sagt och gjort – dagen efter gick jag och la mig redan kl 22.30. Somnade. Och vaknade pigg och utvilad 8 timmar senare. Underbart! Men det var ändå något som skavde. Som inte kändes bra alls.

Mellan kl 23-00 brukar jag alltid läsa en timme varje kväll. Så här kommer mitt dilemma – om jag ska lägga mig en timme tidigare (och fortfarande hinna umgås med familj och vänner) så ryker min lästimme.

Vad göra – satsa på att sova, eller att läsa?

Jag valde läsningen. För jag märkte att när jag inte får min dagliga dos av läsning blir jag sur, trött, grinig, tvär och riktigt, riktigt otrevlig. Så här kommer en helt empirisk studie:

Endast en timmes mer läsning om dagen gör dig piggare, friskare, mer empatisk, klokare, smartare och tja – kanske snyggare också.

Eller mig i alla fall.

 

Det här inlägget postades i Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Att sova eller läsa – det är frågan.

  1. Anna Hansson skriver:

    Jag älskar att läsa, men jag tycker ännu mer om att sova! För min del handlar det nog om att välja mellan att läsa eller se på dåliga tv-program. Tyvärr brukar tv-programmen vinna, men i sommar har jag bestämt mig för att läsa mycket, bland annat din bok! 🙂

    • feliciawelander skriver:

      Ja – älskar också att sova, läsa och se på dåliga tv-program så inte lätt det där. Kul att du vill läsa Kanske imorgon i sommar!

      • Daniel Hansander skriver:

        Haha… nu kommer det fram. Kapa några av de dåliga programmen så har du säkert en hel del tid för läsning. Mycket vettigare 🙂

  2. feliciawelander skriver:

    Bra idé. Men nej, det rullar på rätt bra från morgon till kväll med annat. Fast helgerna har man ju alltid förstås – och transportsträckorna på buss, tåg och t-bana. Men då prioriterar jag rätt ofta att skriva… 🙂 Det kanske är ”att skriva eller läsa” som är frågan – egentligen…

    • Daniel Hansander skriver:

      Ja, vi har ju ett och samma problem, rik som fattig, vi har bara 24 timmar på vårt dygn 🙂 Så det handlar nog om att välja och prioritera. Vad det gäller sömn kontra läsning så får man väl välja det som ger mest. Funkar man i vardagen med mindre sömn så kan man ju prioritera timmen med läsning, annars kanske det är ”klokare” att sova 🙂 Jobbigt detta med att få tiden att räcka till. Förstår mig inte på människor som måste göra saker för att födriva tiden 😉 Sist jag sa ”jag har inget att göra” var nog när jag var 5-6 år

  3. Daniel Hansander skriver:

    Men finns det ingen annan tid på dagen som du kan få tid för att läsa, trots att du lägger dig tidigare? 🙂 Hur ser dagarna ut i övrigt?

Kommentera

