Lördagsenkät: Vi på Debutantbloggen följer upp målen vi satte i januari.

Glad nationaldag på er allihopa!! Vi debutantbloggare följer idag upp målen vi satte här på bloggen i januari.

Ti bloggChristina: Jag hade som mål att inte ligga sömnlös och älta negativ respons på min bok. Fantastiskt nog har jag ännu inte fått direkt negativ respons, tvärtom. Jag har hitintills fått fina recensioner och låg nia på försäljningstoppen på Adlibris (i kategorin Ungdom och unga vuxna) under hela maj månad! Helt otroligt! Och med den värmen i ryggen inbillar jag mig att jag är hyfsat rustad för negativ kritik. När någon bekant har läst boken och låter bli att kommentera, alternativt pliktskyldigt mumlar att den väl var bra, tycker jag absolut att det är helt okej. Det är snällt att de ville läsa ändå. Skulle en bekant aktivt och offentligt sprida att boken inte är bra skulle jag däremot bli sårad och arg. (Större människa än så är jag inte. Tyvärr.)

Felicia låg näraFelicia: När jag tittar tillbaka på vad jag skrev då så var mitt enda mål: att debutera. Att få komma ut med min roman. Att nå det där målet som funnits där sedan jag var 7 år. För även om kontraktet var skrivet så kunde jag inte riktigt tro på det, det var liksom för bra för att vara sant. Jag var toknervös för att något skulle hinna hända innan 19 mars. Att förlaget skulle ångra sig eller läggas ned, att jag skulle bli överkörd av en buss, få en istapp i huvudet eller ramla ned i en golvbrunn och aldrig hittas, att det skulle bli världskrig och ingen skulle läsa böcker längre. Så nu ska jag sa försöka gå in i sommar och semester med den vetskapen: I f-ing did it! Och med det fortsatta målet att bli klar med manus nr 2 under hösten.

FredrikFredrik: Mina största mål för året var att jag skulle ha skrivit och skickat in bok nummer två till förlag innan sommaren och att jag skulle börja springa igen. Mer exakt att jag skulle ha sprungit 50 mil innan året var slut. Jag måste erkänna att jag har problem att nå målen. Skrivandet har jag lagt på is under våren och ägnat uteslutande åt den här bloggen och åt boken som släpptes för tre veckor sedan. Det har tagit mycket mer tid i anspråk än vad jag trodde. Jag har ändrat utgångsdatum för det målet och siktar nu på att ha någonting färdigt till bokmässan i September. Löpningen har jag lyckats upprätthålla ganska bra. Men jag slutade bokföra hur mycket jag sprang under två månader så jag kan bara gissa hur jag ligger till. Jag är med i en löpargrupp nu och ser ut att kunna gå i mål med målet. 🙂

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan: Jag satte som främsta mål att läsa mer under 2015 än jag hann under de två tidigare åren. Allt skrivjobb under 2013 och 2014 åt upp tiden jag hade över för läsning.
Jag kan ärligt och nöjt säga att det HAR blivit bättre, jag har hunnit läsa betydligt mer. Fortfarande inte lika mycket som jag skulle önska, men kurvan pekar spikrakt uppåt. I´m getting there.
Ett problem är dock att jag, för att vässa språkkänslan inför kommande skrivprojekt, skulle behöva läsa mer på svenska. Men jag föredrar att läsa på engelska (det finns helt enkelt betydligt fler engelskspråkiga författare än svenska som jag gillar, och jag slipper gärna översättningar). Just nu håller jag dock på att plöja igenom mina bloggkollegors debutromaner, så för tillfället får jag all svensk språkkänsla jag kan önska!
Inser att jag också hade som målsättning att se om hela Twin Peaks. Där ligger jag sämre till. Har inte ens börjat.
Men det kommer, i takt med att peppen inför TP2016 växer!!

ThomasThomas: Mitt mål som jag satte då var ganska konkret. Jag ville ha skrivit ett nytt manus innan året var slut. Anledningen var framförallt att jag inte hade nyproducerat nånting alls på en ganska lång period. Den 25:e februari satte jag mig ner och började skriva lite på måfå. Jag hade precis skickat in slutkorret på Incidenten i Böhmen. Någon timme senare gjorde jag den här observationen på Facebook:
”Min romanfigur skulle borsta tänderna. Jag skulle gå och sätta på kaffe.
Detta konstaterar jag när jag står i badrummet och sträcker mig efter tandborsten…”
Sedan dess har det snurrat på. Jag har gjort en del research, och jag har fortsatt att skriva. Trots att det var ett manus jag inte alls hade tänkt jobba med. Jag har producerat precis under 30000 ord, och med den takten kommer jag att vara klar i god tid före årets slut, som ju var målet. Får jag lägga ner projektet för att det kör i diket finns ändå lite tid att hinna påbörja något annat… Så jag tycker jag ligger bra till.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.