Det roligaste som finns

FredrikOj va du är snygg. Ja just du. Du som läser det här just nu. Du har gjort nåt med håret va? Grymt fint i alla fall.

Jag är inne i helt rätt period nu. Den där allting bara flyter på. När man längtar till bussen på morgonen så att man får fortsätta. När man längtar till bussen hem på eftermiddagen så att man får fortsätta lite till. I vanliga fall tycker jag att det är kul att skriva men så här, precis när man startar om från början då är det väldigt få saker som slår skrivandet. Varje tur med bussen är som en resa till en annan tid. Det spelar ingen roll att det har regnat och varit den kallaste maj sedan Lannisters slogs med Starks och de andra husen om herraväldet i Westeros. Hos mej är det en 25 gradig sommardag i Juli där jag försöker lösa en gåta med ett vykort.

Den första delen av skrivandet är alltid bäst tycker jag. Jag har en tydlig bild av vart jag vill, jag har 70 oskrivna stycken som jag kan fylla med de absolut galnaste grejerna jag kan komma på. Varje skrivpass är som ett rus som räcker resten av dagen. Som endorfiner efter ett träningspass. Det spelar ingen roll vad som händer resten av dagen för den där känslan sitter kvar som en sköld mot allting annat.

Huvudpersonen har ännu inte listat ut vad som hände kvällen innan hans historia börjar och jag har en sån grymt bra överraskning. Han anar ingenting. Hehe. Och jag har all tid i världen att lägga fram det på bästa möjliga mest spännande sätt.

Omskrivningar och redigering kommer till hösten. Nu ska jag bara ha så sjukt roligt.

Om ni ser mig på bussen så låtsas inte om det. Läs den där Metron ni hade tänkt läsa ändå, eller jobba på den gården i farmville som måste tas om hand om, eller skriv färdigt den där dikten du började med igår. Jag måste bara får skriva ett tag nu. Efter semestern är jag mer talför. Ha det grymt. Jag skriver bara lite till nu. Puss och kram.

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Det roligaste som finns

  1. Anna skriver:

    Vilket uppskruvat tempo, hehe! Gillar verkligen hur du resonerar med att du har hemligheter för huvudkaraktären, att du vet vad som väntar längre fram. Det är ett smart perspektiv, jag ska verkligen komma ihåg att använda det så jag själv slipper bli chockad varje gång mina karaktärer kommer ”till det där stället i manuset där allt skiter sig”. Klart jag måste förbereda läsaren på att nåt ska hända… Duh! (Och efter 8-9 versioner tycker man ju att jag borde kunna detta, men ja, jag är hemmablind.)

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Jamen det blir ju svårare och svårare ju fler versioner man skrivit. Det känns på nåt sätt som att de som läser texten för första gången också borde känna till alla små detaljer som man glömt lägga in men som man tänkt på så många gånger. 🙂

      • Anna skriver:

        Exakt! För att inte tala om alla detaljer man t a g i t b o r t men redigerat bort för att de inte passar längre men som ä n d å ligger kvar i bakhuvudet och skvalpar (eftersom det är svårare att rensa hjärnan än dokument). Puh! Lyllos dig som är i början av alla oskrivna blad. 🙂

        Nu ska jag inte störa dig mer, seså skriv!

  2. Daniel Hansander skriver:

    Låter grymt 🙂 Kul när man kommer in i ett flow. Vad är det för något du skriver på?

    • nfredrikn skriver:

      Ja visst är det grymt. Gäller att ta tillvara på känslan medan den finns kvar, för den kommer förändras längs med vägen. 🙂
      Jag skriver på en feel-good/komedi om en helt vanlig dag i en helt vanlig killes helt vanliga liv. 🙂

  3. lindgrenh skriver:

    Låter fantastiskt 🙂 Njut!

  4. ylva akerstrom skriver:

    Underbart med flow! 🙂 att kunna skriva på bussen är beundransvärt! Sjv kommer jag inte längre än att kanske ta upp en bok, efter sociala medier…

    • nfredrikn skriver:

      Ja men det är ju så fantastiskt härligt när allt bara flyter på. Det svåraste är att ta upp datorn tycker jag, resten sköter sig själv.

Kommentera

