Att komma fram.

bild

De senaste dagarna har jag suttit i en liten stuga på Grinda och skrivit ­– med öppet fönster mot fåglarna som kvittrat, vattnet som legat blankt och försommaren som fullkomligt exploderat. De här tre dagarna med mitt manus känns som en otrolig lyx (okej, jag klämde in lite jobb och lite kurs också, men ändå…).

Det fick mig att tänka på att jag flyttar fram målet hela tiden. Först var målet att ge ut en bok. (Check). Sedan var det att den skulle bli omtyckt. (Check). Sedan att den skulle bli pocket. (Check – kommer i november.) Sedan att skriva bok nr 2. (Snart check…). Men oavsett vad jag uppnår så flyttar jag fram målet hela tiden. Det finns alltid nya mål att nå.

Så när jag satt där på en klipphäll i månadags kvälll och såg ut över Cinderella-båtarna som kom och gick i kvällssolen så slog det mig: jag är ju där nu. Jag kanske inte ännu kan leva helt som jag skulle vilja och har inte nått så många läsare som jag vill än med mina berättelser – men jag är ändå framme: Jag får – mitt i veckan – lägga tid på det jag älskar allra mest. Så även om jag inte vet vad som händer imorgon, nästa vecka, eller resten av mitt liv, så är jag just nu så otroligt tacksam att jag fått sitta där i kvällssolen efter en hel dags skrivande och bara andas.

I alla fall i tre minuter innan det är dags att resa sig upp och fortsätta mot nya mål.

FullSizeRender

Det här inlägget postades i Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att komma fram.

  1. Pia Widlund skriver:

    Härligt att du börjat beta av dina mål. Visst är det bra att vi skaffar nya mål. Annars står man ju bara kvar och stampar. Lycka till!

  2. Skriviver skriver:

    Det låter verkligen obeskrivligt lyxigt! Exakt det som jag själv drömmer om. Och jag tror att det är superviktigt att hela tiden sätta nya mål för sig själv. Men det är nog också viktigt att unna sig själv att stanna upp och njuta lite när man uppnått saker. Och fira. Jag tror på att fira och njuta vid varje möjligt tillfälle, och sedan sätta upp sina nya mål. Då blir det roligare 🙂

    • feliciawelander skriver:

      Håller med! Måste lära mig att stanna upp och fira mer. Och att åka iväg från allt gör att man får perspektiv på saker och ting. Får planera in det oftare.

  3. Daniel Hansander skriver:

    Det låter underbart, som en författardröm 🙂 Svensk sommar är bland det bästa som finns (när det är fint väder). Vi får njuta allt vi kan nu när den är här.

    Det där med att ”flytta” fram mål, det är ju det som är meningen med mål, att när man uppnått ett så skall man skaffa sig ett nytt mål. Om man skall utvecklas måste man hela tiden ha något att sträva mot, något som kräver lite extra av en. Man kan ju ha ett stort mål och sedan ett antal delmål. Man kan ju fira varje litet delmål, ge sig själv en klapp i ryggen och säga ”bra gjort”, sedan jobba vidare mot nästa mål. En sak man skall tänka på när man sätter mål är att det skall vara specifikt och mätbart, samt ha en tidsstämpel. Har man detta kan man ju göra upp en detaljerad plan för hur man skall nå målet 🙂

    • feliciawelander skriver:

      Tack för tips. Ja, själva målen är ju en del av livet det som driver en framåt. Jag är nog rätt bra på att sätta mål och uppnå dem, lite mindre bra på att njuta av det. Men det får bli mitt nya mål 🙂

  4. Manuskt skriver:

    Känner igen det där med att flytta fram målen. Till och med så att jag när jag såg Dränkt i en butik första gången inte jublade över min bedrift utan redan var på väg mot nya och mer exponerade hyllplaceringar… Man måste ge sig själv en klapp på axeln när man kommer fram. Samtidigt är det tur att man hittar nya mål. Tänk vad tråkigt det vore annars.

Kommentera

