Sången bakom boken

Hello my old heart, how have you been?

FredrikJag tycker om böcker som börjar med ett citat. En tanke, en del av en dikt eller sång eller vad som helst som sätter mig som läsare i rätt stämning. Ändå hade jag inte en tanke på hur jag ville presentera den här känslan i Arytmi förrän jag satte titeln på boken. Boken var långt ifrån färdigskriven, även om jag hade hela historien i huvudet, men det var alltså inte förrän jag hittade ordet Arytmi som jag hittade texten jag ville ha som intro. Det kanske bara var en slump att jag hittade dem samtidigt men samma vecka jag kom på att det är Vincents hjärtfel, defekten som visar sig vara en superkraft, som håller ihop hela historien hittade jag en låt som beskriver problemet han brottas med genom hela boken.

Vi avslutar ofta kvällarna hemma med ett avsnitt av en tv-serie. I femte säsongen av Cougar Town när Jules och Bobby kämpar för sin båt och äntligen får tillbaka den spelas en helt underbar låt i bakgrunden som börjar med orden Hello my old heart, how have you been? jag var tvungen att gå in på Tunefind för att se vilka som gjort den och såg att gruppen heter The Oh Hello’s och låten Hello my old heart. Den går a little something så här:

Hello my old heart, how have you been
Are you still there inside my chest?
I´ve been so worried, you´ve been so still
Barely beating at all

Jag använde bara första versen i boken men skulle lika gärna kunnat använda hela låten eftersom den sammanfattar de frågor jag ställer i boken. Jag vet att jag precis sa att det var i Cougar Town jag hörde den, och det gjorde jag, men när jag tänker efter skulle första gången jag hörde den också kunna varit i sista avsnittet av nya Beverly Hills när Navid kliver in på begravningen och ser… Åh nej, jag kan inte ens säga det. Det är för sorgligt. Och Bevvan kanske inte låter så creddigt. Särskilt inte nya Bevvan. 🙂 Jag tror att jag och min fru kan ha varit de enda två tittarna de hade och vid närmare eftertanke kanske det var därför de la ner serien. Hmm. När jag googlade vidare såg jag att låten använts som bakgrundsmusik till ganska många tv-serier så jag verkar inte ha varit den enda som drogs med av lugnet eller skönheten i den.

Men hur som helst. Har ni inte hört låten än så klicka in här och lyssna på en helt fantastisk live version av den.

https://www.youtube.com/watch?v=aquJucWU2ns

Se den och gråt som vi säger i Berga. Och när ni börjar läsa boken så sätt igång radion (låter sexigare än Grooveshark eller Soundcloud) på lagom låg volym och börja läs med tonerna från The Oh Hello´s i bakgrunden. Det går inte att få bättre inramning än så.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

Kommentera

