”When in doubt, follow girls in tricorns”

ThomasSkrev lite tidigare här på bloggen om att jag planerade ett antal olika bokmässebesök under sommaren/sensommaren. Helgen som var passade jag på att bocka av nummer ett på listan.

Jag hade tänkt mjukstarta lite. Andra världar bokmässa är en väldigt vänlig och trevlig bokmässa, men inte så jättestor. Ganska lagom för ett första besök i egenskap av författare tänkte jag. Ännu enklare med tanke på att jag egentligen inte skulle göra något. Förslaget skulle dit, så jag tänkte mest agera besökare, kanske hjälpa till lite vid bordet, prata med folk, och så.

Min vana trogen hade jag inte kollat upp saker så mycket i förväg. ”Research as you go” gäller inte bara mitt skrivande utan till stor del även mitt resande. Jag visste att det skulle vara i Ljungby. Förra året var det i Jönköping, men i år skulle mässan vara tillsammans med berättarfestivalen i Ljungby.

Eftersom jag vet att Ljungby ligger söderut hoppade in i bilen på morgonen och åkte längs E4:an. Stannade och fixade lite frukost till mig och bilen i Jönköping. Kaffe och chokladcroissant till en av oss. Nya solglasögon fick det bli också. Det var en sådan dag.

Där någonstans började jag fundera på vart jag var på väg. Först klura ut var Ljungby faktiskt låg. Sedan leta reda på något som såg ut att heta Garvaren. (Bara att det fanns ett antal saker som gjorde det, men de låg i princip på samma plats, så det borde ju vara ok). Konstaterade att det var ju bra att jag bara skulle vara besökare för enligt beräkningen skulle jag vara framme precis när det började.

Där och då, lagom avslappnad, i solen, med en kaffe i handen, insåg jag att jag hade fått ett meddelande. Ett meddelande från min förläggare som skrev att hon tyvärr fick fått ställa in resan på grund av sjukdom. Ooops

Ja, ja. Som jag brukar säga: ”Nöden har ingen lillebror”. Bara att fixa själv. Hoppla in i bilen igen och köra vidare. Ett litet tips här: Ha alltid en trave böcker liggande i bilen. Man vet aldrig när man kan behöva dem!

Det kommer några mer tips sedan, men de hade jag inte fattat i förväg.

Kom fram till Ljungby strax för starttiden, hittade dit navigatorn ville ha mig, slängde ifrån mig bilen och tog mitt resekit med böcker och gick på måfå i någon riktning som kändes rätt.

Det var då jag fick syn på två pirattjejer.

”De verkar veta vart de är på väg”, tänkte jag och svepte in bakom.

Anna Vintersvärd, en av de trekantshattbeklädda och tillika en av arrangörerna hade också fått meddelandet och helt sonika fixat fram ett bord åt mig. Hon lyckades få fram en duk, och sedan staplade jag upp böckerna jag hade fått med mig. Lite handskrivna lappar senare så hade jag en egen liten utställarplats.

Mitt improviserade bord och Anna som var så snäll och fixade en plats och en duk åt mig.

Mitt improviserade bord och Anna som var så snäll och fixade en plats och en duk åt mig.

Nu till de där andra tipsen:

  • Det skadar inte att ha en roll-up i bilen. Det blir lite tomt utan. Ska nog skaffa mig en.
  • Det hade inte heller varit helt fel att ha lite reklam-/infomaterial med sig.

Men skam den som ger sig. Jag fick helt sonika använda mig av det. Enligt principen: ”Jag har tyvärr inget promotion-material, så du får helt enkelt prata med mig istället och fråga om det är något du undrar över.”

En annan sak jag har skrivit om här tidigare (kommer han aldrig på något nytt kanske ni tänker nu), är att jag haft svårt att ”sälja” min egen bok i text. Då skulle man kunna tro att jag hade svårt att sälja den ”över disk” också. Men så var det inte. Jag har stått i butik i många år. Det roligaste jag visste där var att försöka sälja ”rätt sak till rätt kund”. Dvs, kanske inte alltid det de trodde att de ville ha, utan det de faktiskt skulle ha mest glädje av. Samma sak med boken. Jag försökte bortse från att det var min bok. Istället tänkte jag: ”Är det här en person som skulle kunna vara intresserad av den här typen av roman?” Och de allra flesta på en dylik mässa är ju det. Inte alla, men många – och det känner man snabbt. Och då blev det helt plötsligt jättekul!

Jättekul var det också att träffa alla andra utställare. Många har jag träffat innan, men en del nya bekantskaper blev det också.

Min första bokmässa som författare är således avklarad. Om mindre än två veckor är det dags igen, men då skall jag bocka av något lite större på min ”målbildslista”. Mer om det då.

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till ”When in doubt, follow girls in tricorns”

  1. Ping: Andra Världar | Sällsamt

  2. Skriviver skriver:

    Hahaha! DJUPT imponerande! Å, om du skulle kunna hålla en liten kurs? I det där lugnet och i säljteknik och liksom, ja, hur gör man för att vara så där avslappnad egentligen? Jag skulle så gärna vilja lära mig 🙂 Och när jag väl får en bok publicerad ska jag komma ihåg alla dina råd: roll upp i bilen, en packe böcker, infoblad: check, check, check.

    • Thomas skriver:

      Glöm inte duk/filt dessutom.

      Hur gör man? Tja, var så förvirrad i ditt vanliga liv att ingenting du gör, eller ingen situation du råkar försätta dig i, förvånar dig längre… Då är det liksom svårt att stressa upp sig…

  3. Christina Lindström skriver:

    Klart imponerad av ditt lugn! Hjälpte solglasögonen till i processen?

  4. Gabriella skriver:

    Tyckte du hade mycket trafik vid din monter fastän du saknade banderoll och andra reklam artiklar. För min del märkte jag att folk missade banderollen och istället bara tittade på min prisskyltar när de passerade, och den sa ju i sig inte så mycket 😉 Det var trevligt att ses och jag hoppas att vi springer på varandra på fler mässor 🙂

    • Thomas skriver:

      Det var jättekul att pratas vid Gabriella! Och ja, det funkade som sagt ändå. Hade känts lite mer naket utan duken som jag fick låna av Anna. Det kanske ska in på tipslistan över saker som är bra att alltid ha med sig, näst efter böcker. -> Något att täcka ett bord med…

  5. evaullerud skriver:

    Strongt att klara av den utmaningen utan förvarning! Det var en fin mässa och jag kan tänka mig att det måste vara den perfekta starten för en mäss-debutant. Önskar att jag hade haft din försäljningsvana, det är det svåraste med mässor. Som författare har vi ju mycket varierande bakgrund, och jag tror de flesta har glädje av sin, men just säljare låter mycket användbart. Lycka till på framtida mässor!

    • Thomas skriver:

      Tack så mycket. Ja det låter som att jag sålde flera hundra böcker. Så var det inte. Men jag åkte hem med några färre än jag kom dit med, och det viktigaste var att jag fick prata med en människor som var genuint intresserade av det jag skrivit.

      (Sen är det givetvis kul med allt annat med en bokmässa – men där var jag ju liksom inte debutant).

      Så, ja – det var en kul första bokmässa från ”andra sidan” 🙂

  6. Perny skriver:

    Du får gärna dela med dig av din säljteknik nästa gång vi ses. jag känner mig väldigt dålig på det där. Jag har lättare för att sälja andras grejer än mina egna, även om jag tror på den. Det är den där janten som sitter på min axel tror jag 🙂

    • Thomas skriver:

      Haha, så lysande är den inte, bara att jag tycker det är oerhört kul med folk som jag tror kan vara intresserade av det som jag har. Så jag pratar gärna med dem. Men det är en fin balans mellan att ha trevligt och att bli för ”pushig”… Så det gäller att veta när man ska ”backa”.

      Och visst tror man på sina böcker (i alla fall varannan dag). Man vill ju att de skall bli lästa. håller med, det är inte det som spärrar. Mer att det är ens egna. Men som sagt var, jag struntar i det och pratar om den via ”tema” / ”typ” / ”innehåll” snarare än att jag själv skulle uttala mig om dess litterära kvaliteter – för där hamnar jag i någon form av trovärdighetskonflikt.

  7. Manuskt skriver:

    Låter som man ska hålla koll på din säljteknik 🙂 / saknar butikserfarenhet

    • Thomas skriver:

      Ja, jag var lite förvånad själv. Men som sagt det är roligt att sälja saker när man tror på dem. Och tricket för mig var att fundera över genre/stil/tema och person. Sen att det råkade vara min bok jag höll i handen fick liksom spela mindre roll…

  8. Maria skriver:

    Bra jobbat! Och skojigt med en rapport!

  9. Pia Widlund skriver:

    Härligt. Skönt att börja med något mindre, man skaffar sig rutin hela tiden. Lycka till framledes!

  10. Kära Syster skriver:

    Underbart! Så modigt att ”ta det som det kommer” och därefter ”vika ut sig” här! 🙂 Låter som den perfekta mäss-starten för säsongen. Nu blir väl mässorna bara större gissar jag? Och uppdragen mer planerade? Hoppas du får lika roliga erfarenheter med dig från kommande mässor som det känns som att du fick från den här.

    /Anna

    • Thomas skriver:

      tack Anna. Ja det var en lysande start. Lite större – och aningen mer planerade. Fast inte för mycket. Det skulle kännas konstigt. (Håller på och planerar hela dagarna på jobbet. Någon måtta får det väl vara.)

Kommentera

