3 reflektioner om att skriva bortifrån

bild

Jag skriver visserligen varje dag, både för kunder, blogg och på manus – men jag får verkligen ett annat fokus när jag skriver bortifrån. Så den här våren har jag tagit mig tid att åka iväg och skriva vid två olika tillfällen för att få lägga tid på manus nr 2.

Först frågade en vän om som är regissör om jag ville följa med till Visby några dagar och skriva i hennes föräldrars hus. You bet. Vi hade fyra fantastiska dagar med kreativa diskussioner, mycket skrivande och långa promenader vid havet.

Sedan åkte jag på en länge sedan planerad kortresa till Grinda med en annan vän som också skriver på sin andra bok. Också det givande för både mig och manus med många ord skrivna.

De här två resorna har lärt mig tre saker:

1. Lågsäsong rockar

Under lågsäsong går det att hitta stugor i världens vackraste skärgård – till vrakpriser. (Med risk för att låta som en pensionär – ta med kaffe. Det är svindyrt på öarna.) Dessutom är det tomt med folk under lågsäsong = tystnad = skrivarro.

2. Tiga är silver – lång tid vid tangentbordet i följd är guld

Det blir en helt annan sak att få ägna så mycket tid åt sitt skrivande, än några timmar här och där. Historien mår bra av mycket fokus, den blomstrar. Så himla synd att man inte kan äta tid. Det skulle göra livet så himla mycket enklare.

3. Ju vackrare natur, desto bättre språk

Okej, det här är en punkt som jag har hittat på – som en ursäkt för att få åka till vackra platser. Men det är något visst med att börja dagen med promenader längs havet. Eller bland ramslöken i skogen. Eller på en klippa i morgonsol. (Nu låter jag som en pensionär igen men jag är grymt avundsjuk på dem och deras fria tid, så det är helt okej…) Halvsant är det nog ändå.

Hur brukar du ta dig tid till ditt skrivande?

IMG_9051

Stuga nr 6 Skäret – Grinda stugby

Det här inlägget postades i Debut, Författarliv, Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

