Lördagsenkät: Vilka böcker har du läst flest gånger?

Godmorgon på er så här lite dagen efter. Hoppas ni inte är för trötta för att läsa er favoritblogg. Idag svarar debutantbloggarna på frågan:  Vilka tre böcker har du läst minst tre gånger?

Felicia låg näraFelicia: Jag läser aldrig om en bok hur bra den än är. Är alldeles för nyfiken på nästa och har så många på Att läsa-listan. Som Lewis Buzbee (citat hittat på Pinterest): ”If you read one book a week, starting at the age of 5 and live to be 80, you will have read a grand total of 3 900 books, a little over one-tenth of 1 percent of the books currently in print.”

Ti bloggChristina: Jag läser aldrig samma bok tre gånger ”privat” men som lärare gör jag det för att kunna prata om boken med gymnasieeleverna när de läser den. I Engelska 5 läser vi till exempel fina Bamboo people år efter år. I Engelska 6 och 7 läser vi Looking for Alaska, Brave new world, Jellicoe Road och The Curious Incident of the dog in the nighttime, år efter år. I svenskkurserna läser vi bland annat Hungerspelen, Kallocain och På västfronten intet nytt. Suveräna böcker alihop faktiskt. Har inte tröttnat på dem än!

ThomasThomas: Har inte läst om böcker på många, många år. Får gå långt tillbaka i tiden för att komma på någon överhuvudtaget. Om vi inte räknar barnböcker för riktigt små barn alltså. En del av dem har jag fått läsa fler gånger än vad jag vill tänka på.

Den som direkt dyker upp i huvudet är Lord of the Rings. Läste i mellanstadiet på svenska ett par gånger, och sedan i 6:an och framåt på engelska några gånger. Varför: För att det på den tiden (observera att vi nästan är tillbaka på tidigmodern tid nu) inte fanns så mycket Fantasy-litteratur i Sverige.

1984 har jag nog läst tre gånger också. Minst två i alla fall. Varför: Tja varför inte…

Sedan blir det nog svårare. Vad skulle det kunna vara? Min egen bok räknas inte va? Hmmm. Peter Englunds ”Förflutenhetens landskap” kanske. Åtminstone delar av den har jag läst ett par gånger. Varför: Bra essäer om lite udda teman.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan: Det händer sällan att jag läser om böcker nuförtiden. Tiden finns helt enkelt inte.

Men den bok jag läst om flest gånger, är utan tvekan ”Hajen” av Peter Benchley. Det är egentligen inte en fantastiskt bra bok, men när jag var i mellanstadieåldern greppade den min fantasi fullständigt. Jag älskade den.
Stephen King’s ”Det” är en annan bok som jag läst om ett par gånger, och min kärlek till den boken har jag pratat om flera gånger på den här bloggen.

Den enda bok jag på rak arm kan påminna mig att jag läst om på senare år, är ”World War Z” av Max Brooks (son till Mel Brooks!). Jag läste den när den kom ut 2006, och sedan igen efter (den radikalt annorlunda) filmatiseringen 2012.
”World War Z” är en helt briljant bok. I grund och botten en sociologibok, förklädd till zombieapokalypshistoria. Rekommenderas varmt till alla som är intresserade av en välresearchad ”what if”-historia om en mänsklighet i kris.

FredrikFredrik: Jag säger som Johan och Thomas att nuförtiden leder tidsbristen till att jag väldigt sällan läser om böcker men när jag var yngre hade jag några böcker jag inte kunde sluta läsa. Äventyrens Ö av Enid Blyton är den bok jag läst flest gånger. Jag slutade räkna när jag läst den sex gånger men det blev nog minst ett par gånger till. En annan favorit är The Running Man som Stephen King gav ut under Pseudonymen Richard Bachman. Filmen skiljer sig väldigt mycket historiemässigt så om ni bara har sett den och inte läst boken kan jag starkt rekommendera att ge boken ett försök också. Sagan om Ringen är en annan bok jag läst hur många gånger som helst. Ett tag läste jag lite i den varje kväll innan jag skulle sova bara för att få somna med känslan av ett lugnt och tryggt Fylke som bakgrund.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördagsenkät: Vilka böcker har du läst flest gånger?

  1. MarveW skriver:

    Intressant, jag skulle svara som flera av er andra – att jag sällan läser om en bok, men blev tvungen att rannsaka mig själv lite. Är det tidsbrist som gör att jag väljer nytt? Eller saknar jag modet att riskera att bli besviken?

  2. Ella skriver:

    ”you will have read a grand total of 3 900 books, a little over one-tenth of 1 percent of the books currently in print.”

    Näe, nu går jag till biblioteket.
    Det skulle nästan vara värt att bli 500 år gammal bara för att hinna läsa lite mer. 🙂

Kommentera

