Releasedags för Leo

juni 104JTi bloggag är så glad, så glad, så glad! Jag är så glad att jag själv är lite förvånad över hur jag håller på nu igen. Jag står på händer, jag kysser vissna krukväxter, jag svämmar över på Facebook. Anledningen är att illustratören Kajsa Linds och min läsa lätt-bok Leo och klumpen i magen (Wahlströms) äntligen är här. Den låg plötsligt i min brevlåda och såg bedårande ut. Nästa vecka är det release för den. Böckerna är sena från tryckeriet vilket innebär att jag bara har ett enda exemplar och det är lite synd eftersom jag vill dyka ner i dem som Joakim von Anka i sitt stora kassavalv. Bada i dem. Skrubba ryggen med dem.

När jag är realistisk tänker jag att Leo och klumpen i magen är en fint illustrerad, enkel, liten berättelse om att kunna säga förlåt. När jag lider av hybris beskriver jag den juni 110istället (en gång inför en stor publik) plötsligt och överraskande som en lättläst variant av Dostojevskijs Brott & straff. Fast lite, lite bättre. En klassiker om de stora moraliska frågorna, helt enkelt.

I det tillståndet tänker jag också på den som 32 sidor rafflande action. Jag lägger gärna till att allt är based on a true story.

Tyst min mun, så får du socker.

Men uppföljaren Leo och Tant Britta, som kommer efter jul, är en riktig rysare. En klassisk thriller. (Handlar om en katt som springer bort men – spoiler alert –  snart kommer hem igen.)

Avslutningsvis vill jag tipsa världen om att Leo och klumpen i magen passar barn som just har lärt sig läsa eller håller på att lära sig läsa, eller ett yngre barn som en äldre medborgare kan läsa högt för.

juni 111

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i debutantbloggen, Illustrationer och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Releasedags för Leo

  1. mifflan skriver:

    Kysser vissna krukväxter, jag fnissar gott. Så fin boken ser ut. Stort grattis!

  2. annahelgesson skriver:

    Jag förstår din glädje och delar den! Jag har själv en rykande försk bok i kartong och går ofta förbi och smeker omslaget.
    Har ett lättläst manus hos förlag och håller tummarna inför 2016. Jag gör som grodan! ☺ Ha en härlig boksommar!

    • Christina Lindström skriver:

      Tack så väldigt mycket! När kommer din ut i butikerna? Jag håller också tummarna för ditt lättlästa manus. Trevlig sommar!

      • annahelgesson skriver:

        Vi får se vilka butiker det kan bli tal om. Jag lobbar i Örebro och Kumla till att börja med och hoppas att de kan dyka upp i Akademibokhandeln här och där.

  3. Eric skriver:

    ”När jag lider av hybris beskriver jag den istället plötsligt och överraskande som en lättläst variant av Dostojevskijs Brott & straff.” Ha ha! Well put. En sådan bok måste man ju bara läsa. Ensam eller tillsammans med någon som ännu inte knäckt koden. Grattis till ännu en bok!

    • Christina Lindström skriver:

      Tack! Jag har hört att Brott & Straff är obligatorisk läsning på juristutbildningen (eller om det möjligen var läkarutbildningen) vid flera lärosäten. Kanske borde studenterna istället läsa Le… Äsch, det var inget.

  4. Pia Widlund skriver:

    Härligt! Grattis. Ibland får man trycka på sin egen Gilla-knapp!

  5. Karin Jacov skriver:

    Gu som jag ska springa till bokaffär’n och norpa minst ett ex när den finns där! (och betala för dem alltså också, tummis!) Den verkar helt ljuvlig! Tycker lite hybris känns helt befogat! Lycka till med releasen! /Karin (som också har förmånen att samarbeta med fantastiska Kajsa!)

    • Christina Lindström skriver:

      Åh vad kul! Tack! Och jag ser nu att Kajsa, du och Malte Modig är ett team! (Och vilket team!)

  6. Manuskt skriver:

    Den ser väldigt fin ut! Och jag råkar ju händelsevis ha en 5-åring som börjat läsa. Grattis till releasen!

Kommentera

