Lyxskrivet

FredrikFrederik Zäll som gästade oss tidigare i våras driver bloggen Lyxlagat där han lägger större fokus på att lyxa till själva stunden för matlagningen än på resultatet. Resultatet kommer ju sedan bli bra om man njuter medan man skapar. Men frågor som vilket vin ska man dricka till matlagningen är viktiga, vilken musik gör sig bäst till skapandet är lika viktiga osv…

Jag har låtit mig inspireras av det idag och sitter och skriver på en filt vid havet med saft och bullar som enda sällskap. (Om man inte räknar barnen, men dom leker på stranden och bullarnas rop på mig överröstar just nu barnens 🙂 )

Mitt skrivande har alltid fått ta den plats det får. Några minuter här, några minuter. Det är sällan jag skjuter undan andra saker så att jag bara ska få skriva så tillfällen som det här är ovanliga. Det är något jag måste bli bättre på. Att ge mig själv rätt förutsättningar för att lyckas. Att ta för mig mer. Idag flyttar jag därför fokus från att resultatet ska bli så bra som möjligt till att göra stunden för skapandet så bra som möjligt istället. Och som sagt, det ger säkert bättre resultat i slutändan ändå.

Så… vad behöver jag just idag för att kunna göra skrivarstunden så bra som möjlig?

– En filt. (Har en jättestor vit(ish) filt som är tjock nog att skapa känslan att jag flyter omkring på ett moln)

– Något att dricka. (Saft. Skulle vilja säga att jag har en iskall Svinninge Bullet men riktigt så bra är det inte)

– Något att äta. (Bullar. Hittade ett gäng bullar i frysen som nu blivit precis sådär lagom solgräddade)

– Vackert väder. (Och ett par bra solglasögon för att kunna se något alls på skärmen som blänker och bländas i solen)

– Ett hav. (Något att se ut över och låta alla andra tankar försvinna)

– Tid. (Finns ingenting som en strand för att få barnen att kunna leka hur länge som helst. Oroa er inte, jag har fortfarande uppsikt över dem om de går nära vattnet.)

– Ingen mobiltelefon. (Man får lägga till minussaker på listan. 🙂 Jag lämnar mobilen hemma.)

– Ingen uppkoppling. Behöver jag googla saker för att få till rätt detaljer får jag göra det senare. Och jag måste vara onåbar på Facebook eller mail så ingen uppkoppling.

– Men gärna lite låg musik i bakgrunden. Har en spellista som börjar med Eskobars Til we´re dead, The oh hello´s Hello my old heart och Hayden Calnin´s For my help så nu är jag redo att sätta igång. Handgnugg och häxskratt. Nu kör vi. Hoppas ni får en lika fin skrivtid som jag får idag.

(Har du något bra tips för hur du lyxar till din skrivstund så tveka inte utan släng ur dej det här)

/Fredrik

Lämna en kommentar