Frågor varje författare bör ställa sig.

 

bild

Så här mitt i sommaren är det fortfarande ljust långt in på nätterna och måsarna skriker nere vid vattnet (de har precis fått ungar som har ramlat ner från tryggheten i tallen ned på marken – och så fort vi så mycket som rör oss på tomten, så skriker måsmamman och måspappan i högan sky. Dygnet runt, kan tilläggas.

Själv ligger jag i hängmattan och funderar på hur hösten ska bli (jag vet – lev i nuet och allt det där – men det är inte riktigt min grej) och kan inte låta bli att dela med mig av ett boktips.

Av en slump (och en ledig eftermiddag) hamnade jag på en blog som heter The creative pen där Joanna Penn delar med sig av sina råd för att kunna leva på sitt författande. Eftersom jag är en sucker för just sådana tips så beställde jag genast hem hennes ”Business for authors” och den har varit en kär vän den här sommaren.

Förutom handfasta råd om hur man kan tänka kring allt ifrån bokkontrakt till ergonomi vid tangentbordet, så innehåller den frågor att fundera över när det gäller sitt författarskap. Som till exempel:

  • Vad är succé för dig?
  • Vad är poängen med det du skriver?
  • Hur vill du leva ditt liv?

Så det är just de frågorna jag ligger och funderar över här i hängmattan. Medan jag långsamt gungar vidare mot höst, till måsarnas skrik och förskräckelse.

Skärmavbild 2015-07-01 kl. 00.18.10

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Frågor varje författare bör ställa sig.

  1. Tack för bra tips! 🙂
    /Liv

  2. Skriviver skriver:

    Å vilket bra tips! Det är definitivt sådant jag själv funderar ganska mycket över. Och när jag nu ändå gör det, skulle det kunna vara bra att göra det lite mer genomtänkt och uppstyrt, som med hjälp av en bok. Ska absolut kolla in både bloggen och boken. Kul!

  3. Pia Widlund skriver:

    Jag tror inte jag kommer att göra någon succé med min novellsamling eller min bok som jag ska släppa i höst. Skriver för att det är roligt och för att jag har berättelser som ”vill ut”. Givetvis skulle jag vilja kunna leva på att skriva men tror inte riktigt att jag kommer dit. Jag har kul under tiden!

Kommentera

