Skriv spännande och bränn kalorier

FredrikSkriv mer spännande och bränn mer kalorier.

Kan det verkligen stämma? Jag har ingen aning, men visst är det en rolig tanke.

Jag läste i höstas om forskning i USA som visade att man brände lika mycket kalorier i soffan framför en skräckfilm som ett hyggligt träningspass. Något som i och för sig inte hjälper mig eftersom jag inte ser så mycket skräckfilm. Den sista jag såg var the Ring och den innan det var Terror på Elm Street. En skräckfilm varje decennium hjälper mig inte i strandform men jag har misstänkt att det gör saker för förbränningen att se spännande saker på tv. Jag tittar på UFC och har tvingat mig själv att sluta göra det innan jag ska gå och lägga mig för att jag blir alldeles för uppe i varv. Av nån anledning hejar jag på den som ligger under hela tiden så matcherna slutar liksom aldrig vara spännande men jag kan tänka mig att jag gör av med några hundra kalorier under en gala och varför skulle det vara annorlunda när vi läser eller skriver saker?

All energi som krävs för att få till just det där lilla extra i slutet av boken eller frustrationen när man skrivit om öppningsmeningen till boken tolv gånger, det måste ju bara bränna till i kalorireserverna. Eller rädslan för att bli påkommen på bussen när man sitter och planerar den grymmaste hämnden någonsin för att huvudpersonen ska kunna få tillbaka sitt liv igen. Jag säger som Fox Mulder, I want to believe. 🙂

Och jag skulle totally kunna införliva det här i min vardag.

“Ska du med på yogan älskling?”

“Näe det är lugnt, jag skriver biljakts-scenen idag så jag får min träning ändå.”

Eller

“Du, barnen sover, vi kanske ska “bränna lite kalorier tillsammans”” Blink blink.

“Jag är ledsen. Jag skrev dialog hela eftermiddagen och är helt slut. Jag skulle behöva en gainomax.”

Hur som helst. I brist på andra spännande experiment att pröva så är jag alltid villig att prova en ny träningsform. 🙂

Jag skulle vilja avsluta inlägget med en lista över de saker som bränner mest kalorier att skriva om…

Men jag kan inte. Har ingenting som skulle vara i närheten av vetenskapligt fastställt att det faktiskt är så men…

om jag bara skulle gissa. 🙂 Alltså verkligen gissa gissa så har jag ändå gjort en lista nedan där alla siffror skulle kunna gälla för 30 minuters skrivande.

Slagsmål (Helt vanligt obetydligt slagsmål som bara fördröjer huvudpersonen lite och egentligen bara finns där för att visa oss hur tuff hon egentligen är.) Tänk Doc Holiday i Tombstone eller första slagsmålet i vilken Steven Segal film som helst  = 200 kalorier.

Kärleksscen = 250 kalorier. (Beror ju på innehållet såklart. Man kan klara sig undan med mindre om man kör Bamsemodellen, och så kramades de hårt hela natten)

Jakt (Biljakt, cykeljakt, parkour eller vad som helst där någon försöker skaka av sig någon annan) = 250 kalorier.

Slutstrid = 300 kalorier.

Invecklad dialog (tänk valfritt samtal ur Vita huset) = 300 kalorier.

Ledsam scen Slå upp precis vilken sida som helst i Förr eller senare exploderar jag för ett exempel på en scen som lätt bränner = 300 kalorier.

Smygande = Det absolut läskigaste att skriva måste ju vara smygscener. Huvudpersonen smyger in på skurkens kontor för att leta i datorn när plötsligt skurken kommer tillbaka. Eller ännu värre, när Tom Cruise i Firman håller på och kopierar papper i smyg och har en jättelik kopiator på hotellrummet utan att någon får se) = 400 kalorier.

Men var försiktiga där ute. Ge er inte ut på alldeles för farliga skrivningar utan tillräcklig proviant. Själv sitter jag på ett hotellrum i London med utsikt över Dunkin Donuts så jag kommer överleva.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skriv spännande och bränn kalorier

  1. Gunnar Lindberg skriver:

    Jag skulle kunna sätta en hundring på att följebrevet till förlaget är det som tar det mesta av kalorireserven.

  2. nfredrikn skriver:

    Haha, det låter bra. Kör hårt! 🙂

  3. Skriviver skriver:

    Hahaha! Fantastiskt roligt. Och väldigt hoppingivande. Har bokat in en liten skrivretreat på hotell i veckan och tänker skriva otroligt intensivt, både kärleksscener, slagsmål, invecklade dialoger och ledsamma scener. Så jag kommer antagligen gå ner flera kilo 🙂

Kommentera

