Det här med fin och ful-litteratur – och Jan Guillou

 

bild

Det finns få saker som gör mig så arg som när någon tror sig ha rätt att lägga sig i hur andra ska leva. Eller som i det här fallet – ska läsa. Att någon överhuvudtaget tar sig tid att tycka om andras levnadsvanor – eller läsvanor. Att peta in någon slags samhällsstrukturella normer istället för att lyssna inåt och göra det som gör en glad.

Det här med ”fint” och ”fult” gäller inte minst sommarläsningen. Litteratur är för mig något rent personligt – en liten bit verklighetsflykt som förhoppningsvis ger en glädje, insikter, perspektiv. Beroende på vilken verklighet det är man vill fly från en stund så behöver man också olika typer av böcker beroende på hur ens liv ser ut.

Själv är jag en allätare. Jag läser det mesta. Klassiker, serier, deckare, ”contemporary”, samhällskritik, fakta, biografier. Högt och lågt. ”Fint” och ”fult” i en salig röra och jag reflekterar sällan över vad som är vad. Precis som att jag ibland äter frysta fiskpinnar ur mikron och ibland ankleverpaté på en finkrog – men njuter ohemult av dem båda.

söndagens krönika tycker jag att Jan Guillou har fullständigt rätt: ”Läs vad ni vill – strunta i vad det högsvansade litteraturfolket tycker”.

Amen.

PS. Har du inte hört Liza Marklunds sommarprat i P1 än, så gå in och lyssna. Amen igen.

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det här med fin och ful-litteratur – och Jan Guillou

  1. Anne Kaarina skriver:

    Just så! Litteratur. Mat. Och musik. Allätare.

  2. Pia Widlund skriver:

    Precis så är det med teater också. Revy och opera har inte riktigt samma publik. Synd, för båda är sevärda!

  3. Manuskt skriver:

    Amen. Brukar också jämföra just med mat 🙂

Kommentera

