Varje ord är början på en ny miljon

JoakimJag hade en lärare i Florida som berättade om en superprogrammerare på ett av världens största mjukvaruföretag. Han skrev tiotusen rader kod om dagen. Varje morgon startade han sin dator, skrev och skrev och skrev tills klockan blev 17.30. Då hade han en halvtimme på sig att få koden att köra. Lyckades han behöll han koden, misslyckades han så slängde han allting och började om dagen efter. Samtidigt gick det en skröna bland oss systemvetarstudenter om kodarna på Ericsson som i genomsnitt skrev tre rader fungerande kod om dagen.

Efter att ha jobbat som kodare i tio år tror jag kanske inte att slutresultaten är så fantastiskt långt ifrån varandra som det låter utan tycker mest att det är roligt att se att man kan jobba på så olika sätt.

En färdig bok är en hel skattkammare av ord. Det känns kanske som en miljon men brukar landa på någonstans runt 70 till 90 tusen för mig. Jag hänger inte upp mig så mycket på hur många ord jag skriver om dagen utan de flesta dagar är jag bara glad och stolt att jag har skrivit. Jag tycker om ord. Väldigt mycket. Jag tycker om att känna tangentbordet under händerna och jag tycker om att känna att jag kommer framåt i min historia. Ett skrivprojekt kan ju vara lite som att sätta sig och titta på när ett berg växer. Det tar liksom rätt så lång tid och det kan vara skönt att kunna mäta att man kommer framåt överhuvudtaget. Och sen är det ju som sagt ganska kul att se hur olika vi tar oss framåt.

Jag fick en bok i födelsdagspresent av min syster. Den hette: 2000 till 10000 och är skriven av Rachel Aaron och beskriver hur hon gjorde för att öka sin produktion från två tusen ord till tio tusen ord om dagen. (Jag skulle vara glad att ta mig till två tusen ord om dagen. 🙂  )

Hon skriver alltså tio tusen ord om dagen. Stephen King är en fantastisk skräckmaskin som alltid producerar tvåtusen ord varje dag. Lee Child, en annan av mina favoriter, verkar ligga nånstans runt 1800 ord om dagen. I alla fall om man ska tro vad som står om man följer den här länken:

http://writerswrite.co.za/the-daily-word-counts-of-39-famous-authors-1

Samtidigt har jag hört en helt underbar historia (Jag kommer inte ihåg vem det handlar om och jag har glömt de faktiskta siffrorna men försöker återberätta den ändå) om en känd författare som får besök en dag när han ligger och vrider sig av ångest för att han inte lyckas skriva så mycket som han borde. Besökaren frågar: Hur har det gått idag? Har du kunnat skriva något?

Idag har jag fått fram sju ord.

Sju ord. Det är ju inte så dåligt. Det är ju en bra början i alla fall.

Ja, men jag har ingen aning i vilken ordning jag ska sätta dem.

Under vissa delar av processen går det långsamt och under andra blåser man alltså på som bara sjutton. För mig betyder blåsa på som sjutton att ligga någonstans mellan tusen och tvåtusen ord på en dag men slår man ut genomsnittligt antal meningar över ett helt år och som faktiskt klarar sig kvar till själva boken så hamnar man kanske inte så långt ifrån kodarna på Ericsson.

Det jag försöker säga är nog att det kanske inte spelar så stor roll om man skriver sju ord om dagen eller två tusen. Så länge man skriver tar man ju sig ändå närmare sitt mål. En ny bok eller en färdig historia.

Jag försöker tänka om mina ord som Farbror Joakim tänker om sina pengar när han badar i dem.

Jag tumlar omkring i orden som en delfin, gräver mig fram genom dem som en mullvad och kastar upp orden så de regnar ner över mig.

Varje ord är början på en ny miljon ord.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Varje ord är början på en ny miljon

  1. Kära Syster skriver:

    Vackert! Och oj, som detta var precis vad jag behövde läsa just nu.

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Jamen, det blir ofta sån stress över att allting ska gå så fort. Man sätter ett slutdatum när boken ska vara färdig precis när man börjar och sen känns det som ett misslyckande varje dag man inte får ihop sina 1500 ord eller vad man nu satt för mål. Vi har hittat lite gamla böcker som barnen läser nu på sommarlovet där den svenska översättningen kommit 10-15 år efter att boken släpptes på engelska. Sånt ger lite lugn i själen tycker jag. 🙂

  2. Thomas skriver:

    Jag brukar tänka som så att även om det bara blir femtio nya ord en dag, så är det femtio ord som inte fanns förut. Ord som jag har skapat.

    • nfredrikn skriver:

      Precis, samma här. Och ibland lyckas man lösa något problem som man trodde var omöjligt med just de där 50 orden. Då känns det bättre än de dagar när man skriver 1500 ord.

Kommentera

