Fel vecka att sluta sniffa lim

FredrikVarje kväll lade den fattige fiskaren Calamares ut sina nät på berget och varje morgon tittade han i nätet. Ingen fisk.

Texten från sketchen med Lorry-gänget fastnade när jag såg den på TV för hundra år sedan och ibland dyker den upp igen. Livet för den fattige författaren Fredrik ter sig nämligen då och då väldigt likt det av herr Calamares. För varje år sätter den fattige författaren Fredrik helt fantastiska mål han ska genomföra på semestern och efter semestern är slut tittar han försiktigt i sin gamla bärbara dator. Inget nytt kapitel. Han tittar i sin anteckningsbok. Ingen ny historia. Ingen ny bok.

Sommaren är den bästa tiden att bo i Sverige. Jag vill aldrig åka bort på sommaren, inte ens när den är som i år, och det är egentligen också den tid då jag har mest tid över för att skriva och läsa.

Men det är så svårt. Det finns så mycket annat att göra. Så mycket asfalt att skejta på. Så mycket vatten att bada i. Så mycket mackor i folie och kaffe i termos att få i sig.

Jag är inget organisatoriskt geni som lyckas schemalägga skrivandet och ändå få tid över till att åka till stranden med familjen, laga pannkakor till frukost och allt vad man nu vill göra. Jag är mer ett vrak som inte lyckas få in en timme framför datorn när jag inte har något alls planerat på hela dagen.

Jag kanske bara ska sänka förväntningarna på vad jag måste klara av. Lite som jag var inne på förra veckan. Att några få ord är bättre än inga alls. Och bara inse att det kanske är fel tid på året att förvänta sig 2000 ord om dagen. När solen ändå väljer att titta fram är det kanske fel tid att tapetsera skrivrumsväggarna med nya tidslinjer och post-it lappar. Fel tid att surfa efter nya program att skriva i.

När flygplanet ska störta i Titta Vi Flyger går Steve McCroskey omkring och klagar på att det är: “fel vecka att sluta sniffa lim.” Och det kanske är precis där jag är just nu. Det är helt fel tid på året för mig att planera in maratonpass framför datorn. Jag skriver ändå bäst på väg till och från jobbet. 🙂 Och när jag tänker efter så kanske det finns en viss poäng med att lägga NaNoWriMo i November och inte i Juli.

(Titta vi flyger föresten, sjukt dålig översättning av titeln, vilket för mig osökt in på ämnet för nästa veckas inlägg. Bästa och sämsta titlarna. Alltså jag menar någonsin. Även engelska titlar som på något sätt blivit översatta till andra engelska titlar. Missa inte!!!)

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fel vecka att sluta sniffa lim

  1. Ylva skriver:

    Lite så är det. Stor igenkänningsfaktor. Försöker lära mig vad som får mig att gå igång på en text. Och låta fritiden vars fritid. Utan dåligt samvete. Men när jag börjar skeva igen, då går det undan! 😄
    Gillade inspirationslänkarna tidigare. Skriv o tipsa gärna om bra länkar med tävlingar o skrivtips.

  2. Ethel skriver:

    :-). Jag schemalägger inte heller skrivandet. Det får bli som det blir. Men så har jag ingen dead line heller. Då skulle det nog bli fart på mig.

    Ser fram emot inlägget om titlarna!

    • nfredrikn skriver:

      Nu äntligen kom jag åt en dator jag kunder kommentera ifrån. 🙂 Tack för kommentaren. Jag ska jobba lite extra på inlägget om titlar. 🙂

Kommentera

