En helt ny röst.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n
Detta skulle ju bli Läsandet Sommar för mig.
Efter ett par år då jag knappt hunnit läsa en bråkdel av allt det jag önskat på grund av allt arbete med Fyra Minuter och mina noveller, skulle detta bli sommaren då jag på allvar tog tag i min läsning igen. Och som jag längtade efter att få dyka in i alla dessa nya främmande världar!
Men något har hänt. Något helt nytt. Något som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till.

Allt jag läser ger mig prestationsångest.
På riktigt!
Vilken bok jag än har gett mig på under de senaste månaderna, så slutar det alltid med att jag sitter där med en känsla av ”jag kan inte skriva – den här personen kan skriva.”
Jag vet att jag borde bli inspirerad, men ofta känner jag mig istället bara som en bluff. Allt jag läser är ju så mycket bättre än vad jag själv kan prestera!
Självklart läser jag ändå, och självklart är det en ynnest. Jag menar inte att jag gräver ner mig i självömkan. Att läsa är fortfarande den bästa skrivarskolan som finns.

Men samtidigt finns den där, en helt ny röst som jag aldrig hört förut. Den jäveln sitter på min axel, och så fort jag hunnit några kapitel in i en ny bok börjar han viska: ”Så här bra blir du aldrig. Lika bra att du lägger ner.”

Tar tacksamt emot tips på hur jag blir av med den där typen.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En helt ny röst.

  1. Pia Widlund skriver:

    Du har säkert läst olika böcker v olika författare och viktigt att tänka på är att alla skriver på sitt sätt. Leif GW på sitt, Marklund på sitt och Läckberg på sitt. Det är inte säkert att man alltid skriver ”perfekt” bara för att man fått sin bok publicerad. Det finns otroligt mycket böcker att välja mellan med varierande kvalité. Man får försöka att tänka bort de negativa tankarna och boosta sig själv så gott det går. Kom ihåg att vi alla skriver på olika sätt!

    • Johan Ring skriver:

      Med skallen vet jag om att det du säger stämmer, det är den där andra rösten som inte riktigt vill lyssna…
      Men det är ju också en otrolig tur att vi alla HAR de här olika sätten att skriva. Jag skulle inte vilja leva i en värld där alla skrev som GW, Marklund eller Läckberg…. 🙂

  2. Skriviver skriver:

    Å, jag vet precis hur jobbigt det är! Man kan ju bli galen av att tänka på hur fantastiskt vissa författare skriver. Jag har två tips, men inget av dem är egentligen helt klockrent för jag tror inte att det finns någon universallösning på det här problemet. På ett plan måste man bara lära sig att förhålla sig till det utan att gå sönder. Hur som helst:

    Tips 1: Det här är ju egentligen helt uppenbart men jag tycker ändå att det kan hjälpa att tänka lite extra på det eftersom det konstigt nog är så svårt att verkligen acceptera. Alla författare är inte fantastiska och alla kan inte få Nobelpriset i litteratur och DET GÖR INGENTING. Eftersom det finns alla sorters människor behövs alla sorters böcker och därför behövs också alla sorters författare. Din bok eller dina texter är fullkomligt perfekta för de människor som läser dem och uppskattar dem och det är egentligen allt som är viktigt. Det är bra att uppskatta genialiska författare och det är bra att vilja bli bättre, men det är också helt okej att inte vara fullkomligt perfekt. De flesta människor kan ju hålla med om det här i teorin, men själva tricket är förstås att på riktigt hålla med, att verkligen acceptera att det är sant, även för en själv och inte bara för alla andra. Ju mer jag lyckas omfamna mig själv som bara den jag är och utan att jämföra, ju mer kan jag njuta av underbara böcker.

    Tips 2: Läs sämre böcker. Eh.. hrm. Jo men faktiskt. Tipset ovan är för de altruistiska, djupsinniga dagarna när det går lite bättre att filosofera om människans och konstens beskaffenhet och när man är tillräckligt modig för att kunna vila i sin egen bristfällighet. Men när det inte går (och det kan ju vara ganska många dagar, i alla fall för min del), så rekommenderar jag att läsa böcker av sämre kvalitet, och tänka saker som att ”men herregud, bättre än så här kan ja i alla fall skriva”, och suga på de tankarna som karameller (om man gillar karameller, det går bra med valfri annan liknelse också).

    • Johan Ring skriver:

      Jag tror att det där är två mycket bra tips. Intellektuellt vet jag ju mycket väl om att du har rätt, det gör inget att inte alla är briljanta, men den där rösten är svårövertygad… 🙂
      Men som sagt. Du har helt klart rätt.

  3. Gabrielle skriver:

    Lyssna inte på den där rösten!

  4. ZymbiotiZ skriver:

    Den rösten känner jag definitivt igen… Jag försöker framförallt att låta bli att jämföra mitt eget skrivande med andra verk som är skrivna i en annan stil än vad jag själv använder, och använder det lite som ett försvar mot den rösten 🙂

Kommentera

