OK – let´s talk about money.

bild

De senaste veckorna har det pratats mycket om pengar här på bloggen och även i gruppen Författare på Facebook, där det lagts upp artiklar olika förslag hur man kan försörja sig på sitt författande.

Jag minns fortfarande de första slantarna jag tjänade på mitt författarskap. Hela tre kronor fick jag för en nanoism som publicerades och jag har nog aldrig varit så stolt över några förtjänade slantar som jag var över dem. Det var som en början på något. Som om möjligheterna var oändliga.

Men pengar, liksom livet, är ju relativt.

På Bokmässan förra året var jag på en föreläsning där de bad oss att tänka oss en hundralapp – och hur det kändes att få en sådan i handen när man var sex år. Man kände sig rikast i hela världen. När man sedan blev tretton och fick en hundralapp av någon så kändes den värdefull, men inte riktigt lika oändlig. Kanske räckte den till en biobiljett (knappt) eller lite smågodis. Idag när man är i yngre medelåldern är känslan av en hundralapp trevlig, men inte längre lika magisk. Man är ju väl medveten om att den inte ens går att få en inbunden bok för…

Det vanligaste rådet till författare som vill försörja sig verkar vara ”Don´t quit your day job…” och jag har nog inga bättre råd än så. Jag har inte kunnat sluta mitt än. Men jag kommer aldrig att acceptera eller förstå logiken i att sjuksköterskor och personal inom vården, liksom författare, skulptörer och poeter inom själavården – som gör några av de viktigaste jobben i världen, är de mest lågavlönade (även om det finns undantag).

Och jag kommer förmodligen aldrig vara så stolt över några pengar som de första tre kronorna jag tjänade på den där nanosimen.

Så här gick den:

FullSizeRender

 

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till OK – let´s talk about money.

  1. feliciawelander skriver:

    Den blev publicerad på en poesi-sida som heter (eller hette, för den är nedstängd nu) nanoism.se dit man kunde skicka in sina alster och så valde de en per dag. Då fick man 3 kr per publicerad nanoism…

  2. Pia Widlund skriver:

    Före eller efter skatt? Haha

  3. Christina Lindström skriver:

    Jag vet faktiskt inte vad en nanoism är, men jag gillade din! Hur kommer det sig att du tjänade just tre kronor på den?

Kommentera

