Titta vi flyger

FredrikDet finns en bok med en helt underbar titel. En titel som sätter språket i boken redan på omslaget, en titel som får mej att vilja springa rakt ut i garaget och leta rätt på boken bara jag kommer att tänka på den, men jag återkommer till den lite senare.

Innan jag började skriva själv tänkte jag inte så mycket på titlar. Vissa titlar gav en kanske mer lust att se en film eller läsa en bok och vissa gjorde precis tvärtom men det var inte så mycket mer än det. Jag trodde också att författaren alltid hade titeln på boken klar när han/hon skrev boken. Det tror jag inte längre.

Men det är väldigt roligt med titlar. Det finns så mycket bra titlar. Och så mycket dåliga. Jag har listat de titlar jag fallit för av en eller annan anledning och är det så att ni tycker att någon saknas så tar jag gärna emot tips.

Jag skrev förra veckan att jag tyckte att Titta vi flyger är en lite lustig översättning av Airplane och visst är det lite konstigt när man sätter in en film eller bok i en grupp av andra filmer eller böcker genom att översätta dem till nästan samma sak. Titta vi flyger, Titta vi spökar, Titta vi dyker. Osv…

Det är ofta i just översättningarna titlarna blir fel. Några exempel är:

My blue heaven som på svenska blev: Hur jag lärde en FBI agent att dansa Marengo.

Och

The World’s Fastest Indian som på svenska blev: Citronträd och motorolja.

Och en översättning som nästan fick mig att missa en av mina favoritskatefilmer som ung. (väldigt ung) var:

Thrashin som översattes till Gängkrig på rullbräda.

Och visst är det kul när man översätter en engelsk titel till en annan engelsk titel.

Cellular översattes till Final Call

Strictly business blev The big cahuna

Teaching Mrs Tingle – Killing Mrs Tingle ?

Equilibrium – Cubic

Sen finns det ju såklart massor av underbara titlar också såsom:

Pulp Fiction, Snow crash, Liftarens guide till galaxen, Incidenten i Böhmen, Kanske imorgon, Hälsningar från havets botten, Fyra minuter, Something wicked this way comes, Do androids dream of electric sheep?, The perks of being a wallflower, The long dark tea-time of the soul och Cloudy with a chance of meatballs.

Men den som jag började inlägget om, den som sätter språket i boken redan på omslaget, den titel som får mej att vilja springa rakt ut i garaget och leta rätt på boken varje gång jag kommer att tänka på den är:

Fröken Smillas känsla för snö.

Visst är den vacker? Hela boken är skriven med ett helt fantastiskt språk så det kanske inte är en slump att även titeln är vacker. Sug på den ett tag mina vänner.

Men jag skulle vilja avsluta med en titel av helt annan karaktär, jag vet inte om den någonsin kommer bli vare sig bok eller film men en gammal vän, Robert Birming , har tjingat en titel till den absolut dödligaste historien någonsin. En titel som myntades någon gång för typ 15 år sedan när videotoppen var full av titlar som: Ur dödlig synvinkel, FX2 Livsfarlig illusion, Livsfarlig måltavla, Dödlig intrig och Dödlig måltavla.

Robert Birmings: Livsfarlig död.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Titta vi flyger

  1. AA skriver:

    Lite bakgrund (så som den beskrivits på det världsomspännande datanätverket internet) angående ”Teaching Mrs Tingle”: Originaltiteln var ”Killing…” men efter skolskjutningen i Columbine bedömdes det ordvalet vara lite för magstarkt för den amerikanska allmänheten. Jag antar att den svenska publiken bedömdes vara mindre känslig och antogs klara av originaltiteln.

  2. Kära Syster skriver:

    Hahahah, vilken titelkavalkad! Jag lägger sällan titlar på minnet, men jag vet att jag automatiskt väljer böcker (eller filmer) efter titel. Såklart. Titel, omslag, förstamening. (Baksidestext försöker jag undvika.)

    Med det sagt: en av mina klara favoriter är Carl-Johan Vallgrens (de flesta av hans titlar är väldigt fantasieggande) ”Dokument rörande spelaren Robashov”.

    /Anna

  3. Ethel skriver:

    Ha! Den var bäst den sista!

Kommentera

