Det här med semester

Juli har passerat. För många är det en tid av slappande. Fast jag misstänker att för många fler är det en ganska stressig tid. Allt som skall hinnas med, allt som skall göras och fixas. Allt det där som man kan associera till ordet ’semester’. Alla har sin egen bild av vad det innebär. Man kan lyckas mer eller mindre bra med att koppla bort jobbet under sin semester, oavsett vad man har för jobb. Jag till exempel är rätt kass på det, även när det gäller mitt ”vanliga jobb”.

Men författarjobbet är ju helt omöjligt att koppla bort. Eller som en vän till mig kommenterade häromdagen:

”Man kan ju inte ta semester från sin egen hjärna”

Och så är det ju. Som skrivande varelse är man i konstant fundering.

Jag har valt att inte ta semester från skrivandet. Jag försöker få ungefär lika mycket skrivet på semestern som ”vanliga dagar”. Sedan kan man ju anpassa tiderna lite, och tilltugget.

En Sangria under en parasoll på förmiddagen istället för en kopp te en urkeltidig söndagsmorgon till exempel. Medelhavet som kuliss istället för ett lunchhak. Lite så.

Men skriver på gör jag. Avslutade just första utkastet på ett nytt manus, och har redan börjat på nästa – men snart skall jag ta tag i redigerandet av detta nya manus.

Det är nämligen en annan fördel med semestertider. Jag har utnyttjat det faktum att folk i min omgivning vill slappa och sola. Och läsa. Lika gärna som att läsa den senaste deckaren kan de ju testläsa mitt manus. Så en smärre skock med testläsare har redan hunnit hängmatta/solstola sig igenom manuset – och snart har det legat till sig så pass att jag vågar mig på det igen själv också, och då har jag redan en massa feedback som jag kan använda mig av. Inte fel alls.

Innan jag skall tillbaka till mitt ”vanliga jobb” skall jag också hinna med ett nytt SweCon. Ett sådant där jag själv har 5 olika aktiviteter… Det ni. Men mer om det nästa vecka!!!

Hoppas ni har en bra läs-/skrivsommar ni också!

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det här med semester

  1. Ping: Att känna in miljön, och vikingar… | Debutantbloggen

  2. Skriviver skriver:

    Håller med Pia, mycket bra. Och det är ju både lite tröttsamt och samtidigt helt underbart, tycker jag 🙂

  3. Pia Widlund skriver:

    Man kan inte ta semester från sin egen hjärna, haha, den var bra!

Kommentera

