Det bästa skrivartips jag fått

bild

Det finns så många tips och råd för hur man ska bli en bra författare: Sätt affirmationer på spegeln, delta i en skrivarkurs, gå ut och jogga, håll tårna i nordlig positon och gör en arabesque med pennan innan du sätter den på pappret. (Tja, det där sista har jag faktiskt aldrig hört, men ändå.)

Häromdagen hamnade jag, via Pinterest, på ett TED-talk med Elisabeth Gilbert (du vet hon som skrivit ”Eat, pray, love” eller ”Lyckan, kärleken och meningen med livet” som den heter på svenska). Hon pratade om hur man hittar fram till sin kreativitet och hon gav då ett tips som jag tycker är det enda man behöver när man vill bli författare, något som är svårt nog:

”SHOW UP FOR WORK”

Dvs, en författares jobb är att skriva: så om du gör din del – dvs skriver – så kommer resten av sig själv. Du kommer att få inspiration och kreativitet på vägen, du kommer bli utgiven (om inte med första, så med andra, tredje eller fjärde manuset) men du måste göra din del. Du måste skriva.

Så min plan för den här hösten är kristallklar: måndag-fredag klockan 8-10 ska jag vara ”på jobbet”. Dvs. jag ska sitta där vid tangentbordet och skriva klart manus nr 2 och börja på manus nr 3 och jag ska skriva, skriva, skriva. Jag ska gå till jobbet i regn och rusk och sol, blåst, hagel och november rain – och jag ska sitta där och trycka ned tangent efter tangent. I will definately show up for work.

Här hittar du Elisabeth Gilberts TED-föreläsning och ytterligare 4 inspirerande tal om skrivande.

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det bästa skrivartips jag fått

  1. lindgrenh skriver:

    Det låter så självklart och jag har hört det förr, MEN just ditt inlägg fångade mig när jag satt på kontoret en tidig morgon innan kollegorna kommit, den tid som skall vara min skrivtid men som lätt blandas upp med både marknadsföring av min första bok och en del noveller (= helt ok som ursäkt att inte skriva på uppföljaren, det måste också göras), men också av onödigt surfande och facobookande. Ditt inlägg tog skruv och nu har jag bestämt mig för mer disciplin. Jag har bara två timmar om dagen, fyra dagar i veckan. Om jag slösar bort dem blir jag aldrig färdig … Tack 🙂

  2. Ja. Så är det verkligen, både med skrivandet och många andra saker. Jag fascineras bara över hur svårt det är att faktiskt göra det, när det egentligen är så enkelt.

  3. feliciawelander skriver:

    Det ska jag följa. Kul idé att tagga. Hejja!

  4. Elina skriver:

    Det är det som jag kör med nu! Fast jag kör lite varje kväll! 🙂 Sommarjobbet är snart slut, sista året på universitetet kör igång och jag har bestämt mig för att bli klar med mina böcker! Så, lite varje kväll sitter jag och skriver och vissa kvällar lägger jag upp bilder på instagram under #litevarjekväll. Gör mig gärna sällskap, så kan vi peppa varandra! 😀

Kommentera

