Fruktansvärt erotiska noveller…(eller inte)

Ti bloggVi kan se vilka sökord bloggläsare som har funnit oss genom olika sökmotorer har använt. Det är slående hur många som har hittat hit genom att söka på ”erotik” och ”erotiska noveller”. Till er förhoppningsfulla: Känn er som hemma, vetja, och vänj er vid att livet är fullt av besvikelser. Det blir ingen erotik för er. Så! Get over it. Nu ska ni alla istället få ta del av en misslyckad skrivplan.

Förra veckan tänkte jag nämligen stiga upp halv åtta varje morgon och skriva fram till tio (då jag skulle äta frukost med familjen). Det skulle sammantaget bli ganska många timmars skrivande. Under skrivtimmarna hoppades jag kunna skriva ett manus som kanske någon gång i en galax långt borta skulle kunna bli en ny ungdomsroman. Tankarna på det nya manuset bar jag i bakhuvudet under våren och tidigare i sommar men inspirationen att ta tag i det ville inte infinna sig, inte riktigt rätta läget heller. Stommen fanns dock nedskriven. Så kom den fria veckan hemma i huset och det fanns ingen återvändo. Skrivandet skulle ta fart.

Jag gillar verkligen tanken på att skriva på förmiddagen flera dagar i rad. Forskning visar tydligen att de mest effektiva författarna skriver en till tre timmar i taget och helst på morgonen eller i alla fall förmiddagen. De slutar inte skriva när idéerna tryter utan slutar när de vet hur de ska fortsätta med texten nästa gång, vad som är nästa steg i handlingen. På så sätt kommer de till dukat bord varje morgon. Gött.

Hur det gick för mig? Morgontrött. Stängde av väckarklockan i sömnen varje morgon. Stapplade ner till datorn mycket senare än jag hade tänkt. Öppnade dokumentet. Skrev tre ord. Surfade runt. Drack islatte. Hade rätt många (egentligen ganska onödiga) samtal med grannkatten. Tittade på (egentligen ganska onödiga) söta kattvideos på Facebook. Så gick några värdefulla förmiddagar som aldrig kommer åter.

Det blev faktiskt inget annat nytt skrivande för min del (bortsett från redigering av ungdomsboksmanus) på hela sommaren, men av någon anledning slår jag inte mig själv i huvudet med ett strykjärn för det. Fokus och inspiration kommer och går, antar jag. Jag är nöjd med att det blev en fin ledighet och att det trots allt finns en stomme till ett manus att sätta tänderna i till hösten. Och på helgerna i höst kommer jag att sätta väckarklockan halv åtta varje morgon och skriva fram till tio (då jag ska äta frukost med familjen). Eller inte. Vi får se.

 

 

.

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Debut, Erotiska noveller och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fruktansvärt erotiska noveller…(eller inte)

  1. Ylva skriver:

    Haha! Ingen erotik utan sömn. Eller hur det nu var. Att försöka att inte ha dåligt samvete, utan att kunna stå för det man gör är ett av mina mål. Och det innebär då kanske att inte göra sånt jag skäms för, och att inte skämmas för sånt jag gör. Hoppas att du förstår. Var sak har sin tid, som min svärmor så vist brukar säga. Eller egentligen säger hon att allt går över. Med innebörden att passa på att njut när det är underbart (klappa katt bl.a) och trösta dig själv med att det går snart över när det är jobbigt.
    Lite filosofiskt. Hösten är en bra tid för att starta nya saker tycker jag. Mycket energi och roligt att jobba hårt då! Perfekt tid för stordåd! 🙂

  2. Daniel Hansander skriver:

    Jag tror du delar detta med många andra, inte minst några av dina debutantkollegor. Många är nog de som satt upp grandiosa mål för skrivande i våras och tänkt att när väl semestern kommer så skall ja ha en hav av tid att simma i. Sedan kommer verkligheten ikapp. Kanske är detta lika bra. Kanske skall sommarsemestern vara en tid av mer eller mindre fullständig avkoppling och uppladdning. Några veckors semester går ju rysligt snabbt och det är lätt att man går ner i varv och bli förslappad under sommaren. Sedan har du ju barn som säkert är uppe sent på kvällarna nu när det är sommarlov och det gör ju inte ett tidigt uppstigande lättare 🙂 Nej, det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att det inte blev som man tänkt sig och att man istället försöker se det positiva som du trots allt verkar göra.

Kommentera

