Tillräckligt tydlig rappakalja

rappakaljaVad betyder följande ord?

Drapp

1. Dropp på sjukhus där man blandat i Japp för smakens skull.
2. Garnets naturliga gråbruna färg.
3. Upptakt?
4. En samekniv för extra segt renkött.

Om Rappakalja var en sport skulle det vara min favoritsport och jag skulle samtidigt vara väldigt väldigt vältränad. Jag älskar Rappakalja även om det börjar få några år på nacken nu. Säljs det ens fortfarande? Kommer någon ens ihåg det fortfarande? För er som aldrig hört talas om det kommer här en elevator pitch på århundradets sällskapsspel. Man drar ett kort med ett helt omöjligt ord på som alla sedan ska hitta på varsin förklaring till. Alla spelare gissar sedan vilket svar som är rätt och gissar någon på just din lapp får du poäng. Av någon anledning finns det minst en lapp med i varje omgång med beskrivningen “En samekniv”.

När jag skriver (och läser) är historien det enda som är viktigt. Detaljerna bryr jag mig inte så mycket om, om de inte är så långt ifrån något som är trovärdigt att resten av historien faller. (Har ni läst något av Dan Brown? Bra, då vet ni precis vad jag menar.)

Målet med mitt skrivande är att berätta en bra historia och för att göra det behöver jag tillräckligt mycket trovärdighet. Inte rekordhöga nivåer av trovärdighet. Peo Bengtsson skrev i sin gästblogg här på sidan i januari att han alltid tyckt om slarviga romaner och jag förstår känslan. För historiens skull spelar det ingen roll för mig om ett flygplan går in för landning i västlig riktning på Arlanda 1, en landningsbana som så uppenbart tar emot trafik i nord/sydlig riktning eller om bilen huvudpersonen kör accelererar från noll till hundra på 4,2 sekunder istället för 4,6 som den gör enligt specifikationen. Det kvittar liksom så länge:

A: huvudpersonen lyckas med sin hämnd/kupp eller whatever.

B: Frodo till slut lyckas slänga ner den där nesliga ringen i elden.

eller

C: dom äntligen kysser varandra i slutet av boken.

Jag försöker tänka tillräcklig trovärdighet när jag skriver. Kan jag skriva det här tillräckligt trovärdigt för att läsaren inte ska titta upp från boken, skaka på huvudet och lägga ifrån sig den så räcker det i många lägen. Med det sagt har jag ingenting emot research i sig och har jag tiden att avsätta läser jag gärna in mig på nya områden för att ta med i det jag skriver men alltför ofta har jag kort om tid och måste prioritera. Jag kommer hellre tre kapitel framåt än ägnar tre veckor åt att ta reda på de termodynamiska grunderna i kretsprocesserna för förbränningsmotorer bara för att skapa mer trovärdighet åt en biljakt.

Nu är vi som skriver ganska bortskämda med allt vad vi kan få fram på det gemensamma nätverket med Google maps, Wikipedia, Youtube och allt annat man kan hitta i fönstret bakom Scrivener eller Storymill men det tar en ju liksom bara så långt.

Det bästa är ju såklart att kunna fråga någon som är riktigt insnöad på det man skriver om. Min svärfar älskar cykling och allt vad det innebär och gav mej tipset att 400 bar ligger liksom aningens utanför ramarna för vad du kan få i ett cykeldäck. 8 bar är mycket närmare verkligheten. (Ett av fortskaffningsmedlena i mitt nästa projekt är gult, går på två däck och skulle få Kevin Costner i the Postman grön av avund. Mer säger jag inte. 🙂 )

I Arytmi dyker det upp vapen lite här och där. Själv har jag aldrig hållit i ett vapen om man inte räknar luftpistoler och knallpulverpistoler så jag har svårt att säga hur långt ifrån verkligheten jag hamnade i mina beskrivningar men jag tog i alla fall reda på skillnaden på en revolver och en pistol. Jag vet att de spottar ur sig små hårda saker som får en att säga aj om man träffas av dem och så använde jag ordet mantelrörelse lika ofta som ordet samekniv används i Rappakalja så jag borde klarat mig helt ok i alla fall.

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

Kommentera

