Att skriva fantasy

FredrikOk, jag tänkte skriva lite om hur det är att skriva fantasy idag. Fantasy? Arytmi är ju en thriller. Ja, det kan man ju kanske tycka men nu har två personer helt oberoende av varandra kallat min bok för fantasy så det är väl bara att köra på det. Jag tror att det är för att jag hittar på vissa saker i en miljö som annars stämmer med verkligheten (som att Stockholm har skyskrapor 100 våningar höga och palmer längs den femtio meter breda stranden som sträcker sig från innerstaden ut och förbi Österskär vilket för mig är så ofantasy det bara går), men… jag gillar ju fantasy så jag tänkte skriva lite om det idag.

Måste bara… läsa ett mail som damp ner precis om bokmässan.

Hmm vad är det här nu?

Programmet?

Det ser lite intressant ut.

Kanske bara ska… Ok, hur ser kalendern ut egentligen inför slutet av september? Är det dags att börja förbereda sig? Det är ju ändå första gången jag ska dit med en egen bok.

Ok… Vad är det jag behöver göra?

Kolla programmet. Är det något jag verkligen vill se/höra/göra eller ska jag bara snubbla omkring som förra året och stanna så fort en förändring i kraften ber mig stanna? Jag borde ta reda på när jag ska vara i mitt förlags monter i alla fall. Resten av tiden räcker det för mig att snubbla runt. Det var lite tajt om tid förra året ändå att hinna med föreläsningar.

Boka biljetter. Förra året lärde jag mig att SJ släpper sina biljetter 90 dagar innan resedatum (tack Emmelie). Något jag snudd på lyckades utnyttja när jag bokade tåget i år.

Boka hotell. Jag är ingen stor planerare men lyckades ändå boka hotell så tidigt att fröken på andra sidan luren var tvungen att fråga både vilken månad och år det gällde.

Ta med böcker. Lite tidigt att packa än men vaddå. Dom ligger ju redan i en låda.

Kolla med kontakter inom skrivvärlden för att se vart vi ska mötas och dricka öl.

Kolla om det är någon som dyker upp på mässan vi skulle vilja få till en intervju till debutantbloggen med.

Förbereda mig mentalt på att träffa mina nya idoler de andra debutantbloggarna.

Förbereda bra sätt att säga hej på om Neil Gaiman skulle vara där och jag skulle bli helt starstruck när jag försöker hälsa helt vanligt.

Läsa programmet igen. Jag har svårt för program och kom inte igenom det första gången så nu läser jag det på riktigt.

Ok då var det färdigt. Så… Fantasy sa vi…

Vart var jag nu?

Det här inlägget postades i Bokmässan, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att skriva fantasy

  1. Kära Syster skriver:

    Hahahah, ser fram emot det där Fantasy-inlägget! Men även att ses på mässan. Ska bara ”förbereda bra sätt att säga hej på”. 🙂

    /Anna

Kommentera

