Att känna in miljön, och vikingar…

Thomas”Använd dina erfarenheter!”

Det är en uppmaning man ofta hör när det handlar om hur man skall skriva. Och jo, det är ju sant.  Det gäller oavsett vad man skriver om. Även om du skriver om en påhittad fantastisk plats kan du använda delar av egen erfarenhet. Hur låter det när man gör upp en eld? Hur luktar en skog? En avfallsdump? Och så vidare…

Förrförra veckan skrev jag om att man inte kan ta semester från sin hjärna. Det som är minst lika sant är att man inte kan, eller i alla fall inte bör, ta semester från sina sinnen. Direkt efter ConFuse åkte jag med familjen till Island. Man kan ifrågasätta det visa i att spendera en vecka i 40 graders värme, med maxad luftkonditionering, och en intensiv kongress, och ytterligare en flygresa till ett land där en av fyra man möter på stan har mössa på sig fast det är mitt i sommaren…

Jag blev tvärsjuk…

Men men, skam den som ger sig. Det var bara att bita ihop. Delar av dagarna hängde jag med familjen på aktiviteter, och delar av tiden (ganska stora delar faktiskt) spenderade jag nerbäddad i sängen…

Men som sagt, man åker inte hela vägen till Island utan att försöka få se någonting. Och har man till exempel bokat in en ridtur med familjen så har man. Eller hur?

Att man har feber är ju en bisak då. Likaså att vädret hade blivit kraftigt sämre än vad det var när vi kom. (Det var för övrigt dagen vi kom jag konstaterade att typ var fjärde person hade mössa på sig)

Vi hade givetvis valt en ridtur med tema älvor. Vi tittade på älvornas kyrka, på kullar där man inte fick slå gräset och hus man inte fick riva.

Det, och terrängen är givetvis kul både för barnen och författarpappan.

Men låt mig säga så här: Skall jag någon gång skriva om en viking som rider över isländska slätter, berg och kullar, en viking som har feber, en viking som rider genom isblandat regn som faller på tvären; skall jag göra det då vet jag hur det känns!

Skall jag någon gång skriva om hur det känns att skriva blogginlägg efter första dagen tillbaka på jobbet, nästan utan röst, och efter att ha sovit 15 minuter natten mellan lördag och söndag då vet jag hur det känns också!

Fast det första alternativet ger mer spännande bilder i huvudet, eller hur?

Nu skall jag fortsätta samla på upplevelser och intryck! Man vet aldrig när man kan behöva dem…

Isländskt vattenfall

Island…

Þingvellir

Þingvellir

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att känna in miljön, och vikingar…

  1. Skriviver skriver:

    Låter otroligt trist att vara på Island i det skicket. Men bra kämpat och du har ju HELT rätt inställning. Nu vet du hur det känns! Jag lovar att du kommer ha nytta av det 🙂

  2. Christina Lindström skriver:

    Menar du att det var 40 grader varmt? På Island?! (Fokuserar jag på fel saker nu? :-))

  3. Manuskt skriver:

    Positivt tänkande! 😉 (Fast vad trist att du blev sjuk.)

Kommentera

