En hälsning från Ingmar Bergmans kök

bildJust nu sitter jag i Ingmar Bergmans kök och skriver. Jo, jag skämtar inte. Jag sitter verkligen på riktigt i Ingemar Bergmans kök. Till höger om mig står hans kylskåp och surrar. Bakom mig, i hallen, tickar hans mormors stora, utsmyckade Mora-klocka som han flyttade hit. (Okej, den tickar faktiskt inte längre, men jag har fått berättat för mig att ljudet från den tickar i nästan varje Ingemar Bergman-film som finns). Och rakt framför mig, förbi arbetsrummet där hans Oscars-nominering står inramad och en och annan guldbagge ligger och dammar, ligger ett helt fantastiskt bibliotek. Och med fantastiskt menar jag: varje bokälskares dröm. Där hejdas det starka solljuset av små avlånga, lodräta fönster som ändå släpper in tillräckligt med ljus för att man ska kunna bläddra i sidorna, men inte tillräckligt för att bleka dem. Där står hans läsfåtölj i ett hörn som man får sitta i om man sätter sig försiktigt, försiktigt. Där är det högt i tak och djupt i hyllorna. Där finns böcker dedikerade av många av världens bästa. Bland dem dottern Linn Ullman förstås. För en gedigen boksamling hade han, Ingmar: Doris Lessing, Strindbergs samtliga verk, hyllvis av biografier och – lite otippat – Stephen King (blink blink Johan Ring). För han läste allt – inte bara finlitteratur berättar Kerstin som är husfru här.

Och tack vare ett stipendie får jag sitta här och jobba. Jag får sitta här i hans fantastiska hus i två hela veckor och skapa. Tack vare att en privatperson sett till att gården bevaras och tack vare fantastiska eldsjälar som Kerstin och hennes man som driver och sköter om den – och tack vare Ingmar och Ingrids vilja att gården skulle fortsätta användas och öppnas upp för ”besjälade konstnärer” så sitter jag här. I Ingmar Bergmans kök.

Så nu ska här skapas. Med andäktiga tangenttryck och basker på.

Det här inlägget postades i Felicia Welander. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till En hälsning från Ingmar Bergmans kök

  1. Kära Syster skriver:

    Nämen oooo, vad häftigt! Visste inte ens att hans gård var öppen på det viset. Men kan man verkligen jobba där eller finns det en risk att man blir distraherad? Hurusom: lycka till med skrivandet och hoppas du drabbas hårt av demonerna… jag menar inspirationen!

    /Anna

  2. nfredrikn skriver:

    Jag med. Grön av avund alltså. Riktigt rackarns koolt.

  3. annahelgesson skriver:

    Wow! Vilken grej att vara med om! Hoppas nu att du kan uträtta små underverk. 😊

  4. Johan Ring skriver:

    Det är så sjukt coolt att du verkligen är på Bergmans gård och jobbar! På riktigt, liksom!
    Är grön av avund. 🙂

Kommentera

