Först med det senaste

Ti bloggJag har just avslutat mitt livs första telefonkonferens med förlagschef, redaktör och illustratör. Vi var fyra personer som pratade samtidigt! Tre i Stockholm. Bara en sådan sak.

Det hela fick mig att känna mig ung och hipp, som vore jag fyrtio all over igen. Jag gjorde i och för sig inget tekniskt men svarade när telefonen ringde och slängde med jämna mellanrum in ett hjälpsamt ”Det var jag som sa det där” i ett försök att underlätta kommunikationen.

Samtalet rörde första boken i illustratören Ingrid Flygares och min läsa lätt-serie om syskonen Nils och Maja och deras lätt excentriska morfar.

Det är fascinerande att få en inblick i hur människor med känsla för bildtänk resonerar när det gäller färgskalor, estetiska stilar och att fylla i de tomrum orden inte täcker. Jag gillar nog en viss öppenhet när det gäller familjemedlemmar som inte nämns i boken. Varken i Leo eller böckerna om Nils och Maja framgår det i texten om vuxna är singlar, gifta, homo eller hetero. Vi enades om att detta inte ska framgå i bilderna heller. Däremot tycker jag att det är fantastiskt när bilderna bidrar med andra nya detaljer och vinklar. Det ger berättelsen fler lager och delvis en ny atmosfär som helt är illustratörens förtjänst. (En av frågorna idag: ”Ska morfar äta kakor i bakgrunden på några uppslag?” Och det är klart att han ska. Det står inget om det men om ni hade läst manuset hade ni förstått att det är en rolig och alldeles lysande idé.) Snart får förlaget och jag se de första bilderna. Ni anar inte hur yster jag blir vid tanken!

Som avslutning vill jag nämna att vi från och med nu åter håller helgöppet på bloggen. Imorgon är det enkätdags och på söndag gästas vi av Alex Haridi som har skrivit manus till filmer och TV-serier som Skilda världar, En plats i solen, Äkta människor och Blå ögon. Han romandebuterade i år med ungdomsboken Huset mittemot.

 

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i barnböcker, Illustrationer och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Först med det senaste

  1. Jenny Lund skriver:

    Spännande! Vem bestämmer egentligen vem som ska illustrera?

    • Christina Lindström skriver:

      Jag är inblandad i två serier med två olika illustratörer och i båda fallen har förlaget och jag spånat ihop (först utifrån vilken känsla vi är ute efter, sedan passande namn) och sedan har de ställt frågan till illustratörerna. Jag är så otroligt nöjd med båda valen!

  2. Eric skriver:

    Måste vara spännande, och rätt nervöst, att lämna över sitt manus i händerna på en aldrig så skicklig illustratör. Bilderna kan ju verkligen sänka en barnbok till botten eller lyfta den mot himlen. Tror och hoppas på det senare! När kommer boken om Nils och Maja ut? Lycka till med allt!

  3. annahelgesson skriver:

    Åh jag anar liiite hur det känns! Jag längtar så efter att sitta i samma sits med mitt nya manus. Jag andas, drömmer och äter det just nu känns det som.
    Jag önskar dig förstås lycka till och undrar vilket förlag det är.
    Ser fram emot Alex inlägg! Läste hans bok härom veckan. Annorlunda upplevelse. Gillade att den satte igång frågor. Älskade dialogerna!
    Ha en skön dag ”where ever you are”!

Kommentera

