Att välja genre (Att skriva fantasy del 2)

FredrikInte ett troll så långt ögat kan nå. Är det fortfarande fantasy då? Troll, vättar, drakar, alver, osynliga småfolk, jättestora förtrollade skogar eller uråldriga berg. Det är ingredienser som får mig att misstänka att jag läser en fantasy. Snabba bilar, spegelfasader och palmer är det inte. Men ok, genrer är inte min starkaste sida. Det måste jag erkänna. Jag tycker om att berätta historier. Spännande historier, roliga historier eller egentligen vilka historier som helst men innan jag skulle försöka sälja in boken till ett förlag hade jag inte en tanke på vilken genre den skulle placeras i. Jag hade ju inte berättat för så många att jag skrev och då behövde jag inte heller förklara vad det var jag höll på med.

Men när jag började fila på brev till förlag blev jag också tvungen att börja tänka genrer. Frågan: Vad är det? Alltså, vad är din bok för något, eller vad handlar den om blev plötsligt väldigt intressant att kunna svara på.

Hmmm jo men det är inte så märkvärdigt, det är ju en… ja vad ska man säga? Jag hade hört ordet spänningsroman lite här och där det senaste året, det kanske är det närmaste jag kommer att beskriva min bok. Så, jag började med att kalla den för spänningsroman. Men spänning låter lite lamt. Gör det inte det? Lite som att beskriva en bok av Stephen King eller Johan Ring som en läskighetsroman. Och jag skulle aldrig komma på tanken att beskriva en film som spänningsfilm. Du, jag såg en så sjukt bra film i helgen. Deja vu med Denzel Washington, en riktig rackarns spänningsfilm. Näe, när det gäller film ligger det närmare för mig att beskriva något som en thriller, så jag bytte genre på min bok. Jag menar, är en bok sjukt spännande, rätt läskig, grov, mycket action och får en att sitta på helspänn från sida 60 tills man svettandes läst ut den så visst fan låter det mer som en thriller än en spänningsroman. Från och med nu beskriver jag den som en thriller. (Spänningsroman kanske bara är svenska för thriller. Då ger jag upp, och så får någon annan välja genre åt mig. 🙂 )

Men så läste min fru igenom boken och beskrev den som en fantasy.

Fantasy!?

Jag satte morgonkaffet i halsen. Vad menar du? Fantasy? Det är ju inte en enda jäkla alv med i hela boken.

Näe, men du beskriver Stockholm som att det finns 100 våningar höga skyskrapor. Åkersberga är en brinnande kåkstad och Österskär har blivit till något slags Hollywood. Du har ju liksom hittat på hela miljön och det är väl det som är fantasy?

Jag räknade bort det som ett symptom på att inte ha sett tillräckligt mycket troll, flygande kvastar eller slagsmål med bredsvärd på film men sen fick jag feedback från en annan av mina första läsare. Kul med de där fantasyinslagen.

Näe men va sjutton… Vilka då?

Jo men, de dränker ju folk i Sätterfjärden. Ögonbryn upp. Överlägset leende på. (På läsaren alltså, inte på mig) Det händer ju inte på riktigt. Fantasyinslag liksom bara.

Jo men…

Tystnad. En långt tystnad där jag hann tänka att näe, ok genrer är inte min starka sida. Jag struntar i vilken genre den är i, jag vill ju bara berätta en historia.

Men… jag kan ändå inte riktigt hålla med. Jag skulle i alla fall vilja att en fantasy börjar på ett värdshus där en skummis närmar sig huvudpersonerna med ett viktigt uppdrag som behöver lösas (kanske något som hänger kvar från rollspelens tid), eller att huvudpersonen får en ring som måste förstöras i samma eld som skapade den, eller får ett brev från en trollkarlsskola i första kapitlet eller… Jaja jag ger upp.

Min nästa bok är i alla fall rolig. Så just nu kallar jag den för feelgood. Eller komedi kanske. Eller en feelgoodkomedi. Komedi föresten? Används komedi om böcker eller är det bara för filmer?

Det här inlägget postades i Erotiska noveller, Fredrik Frängsmyr, Genre. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att välja genre (Att skriva fantasy del 2)

  1. Kära Syster skriver:

    Underbart inlägg! För oss som plockar ingredienser (eller heter det i n f l u e n s e r kanske?) hej vilt från allt vi gillar och kokar ihop en berättelse på det, är det lite svårt att genrebestämma. Vissa dagar känns det jätteviktigt att kunna definiera vad det är jag skriver, andra dagar skiter jag i formatet och litar till min intuition.

    Men fy sjutton vad jag vill läsa din bok nu! Kommer du ha en fast punkt på bokmässan?

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Tack så mycket Anna!
      Jag håller helt med. Det känns lite olika beroende på vart i processen man är tycker jag med.

      Jag kommer vara i mörkersdottirs förlags monter lite då och då på bokmässan, och mellan 12 och 13 på lördagen kommer jag sitta där och signera min bok. Så lite av en fast punkt blir det. 🙂
      Hoppas vi ses då.

  2. annisvensson skriver:

    Intressant och bra inlägg. Lycka till med skrivandet 🙂

    /Anni

  3. Pia Widlund skriver:

    Läskighetsroman lät helt ok. Jag släpper min spänningsroman, Första given, till oktober och jag lovar att den inte är lam…

Kommentera

