En hälsning från Ingmar Bergmans bibliotek

BokenDet är den sista veckan här på stipendiatet på Fårö och jag har varit i det här huset på Hammars och skrivit varje dag sedan mitt senaste inlägg (utom i helgen då det var stängt). Det är förbjudet att ta bilder här inne men jag ska försöka förklara hur det ser ut med ord istället:

Tystnaden är kompakt, inte en susning hörs utifrån. Det finns ingen mobiltäckning här och inget WiFi. Telefonen ligger ointressant och obrukbar i min ficka. Det luktar gott av trä och boksidor. Jag sitter på ett upphöjt podie längst bort i rummet, med ett fantastiskt fönster bredvid, uppbyggt av 6×3 stycken rektangulära rutor ut mot naturen. Utanför hejdar en gotländsk stenmur besökare och andra nyfikna från att titta in från parkeringen och en väderbiten tall hindrar solljuset från att lysa alldeles för starkt. På andra sidan långväggen dundrar havet, men ljudet dämpas av de smala treglasfönsterna. Jag sitter bekvämt i en sliten läderfåtölj med armstöd och fotpall. Mitt i rummet står tre ”öar” med böcker på båda sidor. Varje ö har en lampa ovanpå och vid den mittersta står en trämodell av Dramaten. En fantastisk pjäs där man även ser Bergman sitta som en liten, liten träfigur på sin favoritplats på övre balkong.

Jag har varit på Dramaten en handfull gånger i mitt liv (alldeles för sällan), men jag minns särskilt en gång. Nu kommer jag inte längre ihåg vilken pjäs vi skulle se, men vi var på besök med klassen och satt där under genrepet och tittade lite halvt ointresserat. Bredvid oss satt en gubbe (det var på den tiden då jag tyckte att alla över 20 var gubbar). Koncentrerad. Fokuserad.

Efteråt gick gubben fram till oss och berömde vår klass för att vi hade varit så ovanligt tysta och duktiga. Vår fröken brev röd om kinderna av glädje men vi förstod inte riktigt varför. Vem brydde sig om vem den där gubben sa?

Senare förstod jag att den där gubben var Bergman.

Nu har jag suttit och skrivit här i hans bibliotek i snart två veckor och en timme om dagen har jag också läst lite ur några av hans böcker. Man får nämligen plocka ut dem ur bokhyllorna och läsa dem på plats, så länge de inte lämnar rummet. Idag blev det ”Ensam” av August Strindberg. Det roliga med att läsa Bergmans exemplar är att han på nästan varje sida har strukit under delar eller hela meningar. Så samtidigt som jag läser Strindberg försöker jag urskilja Bergmans tankar. I ”Ensam” har han bland annat strukit under:

”När jag emellertid kommer hem och sitter vid skrivbordet lever jag; och de krafter jag hämtat ute vare sig av disharmoniernas strömväxlare eller av harmoniernas strömslutare, tjänar mig nu till mina olika ändamål. Jag lever, och jag lever mångfaldigt alla de människors liv jag skildrar; är glad med de glada, ond med de onda, god med de goda; jag kryper ur min egen person och talar ur barns mun, ur kvinnors, ur gubbars; jag är konung och tiggare, jag är den högt uppsatte, tyrannen och den aldra föraktadste, den förtryckte tyrannhataren; jag har alla åsikter, och bekänner alla religioner; jag lever i alla tidevarv och har själv upphört att vara. Detta är ett tillstånd som ger obeskrivlig lycka.”

Kanske var det också så Bergman kände. Jag vet att jag gör det.

Imorgon måste jag åka härifrån, men jag kommer alltid ta med mig den här stunden – skrivandes och läsandes med fötterna på en fotpall i Bergmans bibliotek.

Det här inlägget postades i Felicia Welander. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En hälsning från Ingmar Bergmans bibliotek

  1. Ingrid skriver:

    Så fint skildrat. Bättre än ett foto, för man kan använda alla sina sinnen vid din beskrivning.

  2. Ann-Charlotte skriver:

    Vilken upplevelse det måste vara. Jag är lätt avundsjuk … Känner doften av trä och boksidor.

  3. Eva Ludvigsen skriver:

    Meh! Vi sågs ju på middagen på Fårögården men jag fattade aldrig vem du var förrän EFTERÅT. Så himla osmidigt. Det hade varit superroligt att prata lite Debutantbloggerigrejor med dig IRL. Vi hade det magiskt på Fårö och jag förstår att du har haft det också. Väl unt! Lycka till med fortsatt skrivande.

    • feliciawelander skriver:

      Määäh, åh – var du där? Härlig kväll i solen, synd att vi inte han prata. Men kanske ska du till bokmässan i Göteborg? Jag finns i mitt förlags monter (Bladh by Bladh). Kom och säg hej i så fall, så pratar vi ord och Debutantbloggerigrejor!

      • Eva Ludvigsen skriver:

        Men jag ska inte på bokmässan! Jag fick den stora äran där hemma att välja mellan Fårö och bokmässan. Just nu är jag otroligt glad över att det blev Fårö för det var så trevligt och jag fick massor gjort som jag normalt hade behövt ett år till. Men nu vill jag ju till bokmässan.. Och författarkliniken….

Kommentera

