Gästbloggare: Ann-Charlotte Ekensten

Ann-Charlotte_Ekensten_low

Jag som gästar Debutantbloggen idag heter Ann-Charlotte Ekensten. 2014 debuterade jag med en barnboksserie om Tage på camping. Det är böcker för killar och tjejer 6-9 år som precis knäckt läskoden och börjat läsa själva. Jag finns även utgiven med Nyårsfesten, en kortroman som vänder sig till ungdomar med olika läsutmaningar. Nu står ännu en bokserie på tur och den heter Emmas liv. De första böckerna Egen nyckel och Kär i kärleken har precis kommit ut och de vänder sig i första hand till unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning.

Börjar du ana ett mönster? Jo, jag skriver på lättläst och min ledstjärna är läsglädje för alla – oavsett ålder och förutsättningar.

I en bok på lättläst ska språket vara enkelt och rikt på samma gång, vilket är en häftig utmaning. En lättläst bok är ofta kort och därför behöver berättelsen komma igång direkt. Det är också viktigt att handlingen är rak och tydlig och att karaktärerna inte är för många. Men det som är allra mest betydelsefullt är att berättelsen är fängslande och intressant. Ska jag locka en motvillig läsare får det aldrig bli slätstruket! Att skriva efter dessa villkor passar mig utmärkt eftersom jag älskar att vrida och vända på orden. Det är spännande att se hur mycket jag kan skala bort, utan att berättelsen faller och blir platt.

Dessutom vet jag att böcker på lättläst behövs. Så många som 25 procent av Sveriges vuxna har svårt att ta till sig innehållet i en vanlig tidningsartikel. Det kan bero på ovana eller ovilja att läsa, olika funktionsnedsättningar eller att du har svenska som andraspråk. Att som ungdom eller vuxen vara hänvisad till barnböcker på grund av språket, det tycker inte jag är värdigt.

Ibland får jag höra att böcker på lättläst skapar bekväma läsare som inte utvecklar sitt språk. Men det är viktigt att lyckas i början av sin läskarriär. Då växer självförtroendet och skapar lust att läsa mer. Och för att bli en god läsare behöver du läsa massor! Böcker på lättläst kan vara en brygga till annan litteratur. Men det kan också vara den typ av bok du läser hela livet. Alla har olika utgångslägen och huvudsaken är att hitta läsglädjen. Sedan är ordet ”lättläst” en ganska ironisk kategorisering av böcker. Den som har någon form av läsutmaning tycker sällan att böckerna är lättlästa. Men det känns som början till ett helt annat blogginlägg …

Om du vill veta mer om mina böcker eller hur jag jobbar är du varmt välkommen till min blogg på ekensten.se

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

