90% skitsnack, resten får man ta med en nypa salt. Eller konsten att överdriva.

FredrikPå frågan, vad inspireras du av, svarade jag häromdagen musik och film. Vilket är sant men det jag inspireras allra mest av är nog överdrifter. Jag kan, om jag måste vara helt ärlig, ha svårt att hålla mig till sanningen om det finns en bra historia att berätta. Jag skulle inte gå så långt som att säga att jag har ett sanningshandikapp eller sanningsnedsättning men man skulle kunna säga att jag tycker om att inte vara begränsad av att hålla mig till sanningen. När jag skriver menar jag. Och sanningen föresten. Det är ett ord som lovar mycket. Finns det en enda sanning? Har du försökt skriva ner sanningen nån gång? Det som verkligen hände. Det är jättesvårt. Kanske omöjligt till och med. Skulle du be tre olika personer beskriva samma situation skulle du få tre olika berättelser och från oss som gillar att krydda en historia lite eller i alla fall överdriva bara sådär aningens får du kanske en lite förbättrad version av det vi upplevde. Jag hittade ett citat av Kurt Vonnegut som jag tycker mycket om. Förlåt, som jag älskar. (Det är fritt översatt i samarbete med Google translate)

“Artister använder överdrifter för att få människor att verka mer underbara än de egentligen är. Dansare visar oss människor som rör sig mycket mer graciöst än människor verkligen rör sig. Filmer och böcker och pjäser visar oss människor som pratar mycket mer underhållande än folk pratar och får futtiga mänskliga företagsamheter att verka viktiga. Sångare och musiker visar oss människor som låter betydligt härligare än människor verkligen låter. Arkitekter ger oss tempel där något underbart uppenbarligen pågår”

Jag älskar överdrifter. Samuel Jacksons och John Travoltas samtal i öppningsscenen till Pulp Fiction är ett exempel på ett samtal som är mer underhållande än något man hör en vanlig fikapaus. Eller exakt hur djupt i skiten Jake Hoyt hinner hamna i innan lunch första dagen på jobbet i Training day. Skulle man planera allt vad man orkade för att hamna i så mycket klister skulle man ändå ha svårt att hinna med.

Min absoluta favoritöverdrift måste nog vara Verbal Kints berättelse i De Misstänkta när han beskriver hur Keyser Sose gick från småskurk till mörkrets furste. Det är faktiskt den som har inspirerat till min bok Arytmi.

“He kills their kids, he kills their wives, he kills their parents and their parents’ friends. He burns down the houses they live in and the stores they work in, he kills people that owe them money. And like that he was gone. Underground. Nobody has ever seen him since. He becomes a myth, a spook story that criminals tell their kids at night.”

En annan helt fantastisk överdrift jag hörde var när någon beskrev sin kompis som en typisk 90-10a.

90-10a? frågade vi.

Ja, 90 procent skitsnack och resten får man ta med en nypa salt.

När överdrifterna börjar nå de nivåerna trivs jag. Det är ju ingen som tror att någon faktist skrattar sig harmynt när man får höra en rolig historia, eller att heltäckningsmattan var så tjock att man kunde simma bröstsim i den eller att skolans bully hade exakt samma form som en Coca-cola automat men det blir väldigt lätt att känna det huvudpersonen skulle känt i den situationen när man hör det berättas.

Och nej, det var inte jag som beskrevs som en 90/10. Jag överdriver bara när jag skriver för andra. Inte för er. Det skulle jag aldrig.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 90% skitsnack, resten får man ta med en nypa salt. Eller konsten att överdriva.

  1. annahelgesson skriver:

    Kul inlägg. Överdrifter har sin plats i rätt sammanhang. Har inte funderat över det faktiskt! Det kan ha att göra att jag mest skriver för barn. Jag vet inte. Men hur skulle en film upplevas om den var som vanliga livet? Heja överdrifterna!

Kommentera

