Rockstjärnan jag

ThomasI lördags gjorde jag något lite udda. Eller ovant i alla fall. Inget jag gjort någonsin tidigare faktiskt.

Var jag nervös? Nej inte egentligen. Däremot hade jag ingen aning om vad jag skulle vänta mig. Sånt tycker jag är kul, och spännande!

Vad var nu detta, undrar kanske någon?

En bokcirkelträff.

Ok – det lät ju inte så spännande… Kul och trevligt ja, men spännande?

Det var inte vilken bokcirkel som helst. Det var en bokcirkelträff där deltagarna hade läst Incidenten i Böhmen, och skulle diskutera den över en bit mat. Min bok alltså! Och jag var inbjuden att vara med och lyssna och – skulle det visa sig – prata en hel del.

Det började vid en boksignering i våras. En av de som jag pratade med då pratade om sin bokcirkel och jag nämnde att det kunde vara kul att vara med…

Senare på sommaren damp det ner ett mail med en fråga i min inkorg. Därför satte jag mig på cykeln i lördags kväll och trampade in till stan.

Det blev en väldigt trevlig kväll. Vi satt och pratade i ganska många timmar. Skojigast var trots allt att få höra vad fem personer som inte hade några förkunskaper om mig tyckte om min bok. De hade alla olika preferenser vad gällde både genrer och stil. Hur mycket och hur snabbt de läste skiljde sig också åt. Den blixtinkallade reserven erkände villigt att han inte läste så himla mycket i vanliga fall, men han var noga med att påpeka att han med lätthet hade tagit sig igenom min bok. (En av deltagarna blev sjuk, och då fick maken till en av de andra hoppa in istället).

Och så var det jag då. Rockstjärnan. (”För oss är författare rockstjärnor”)

Men vilken lyx! Så kul att höra hur de hade läst. Vad de hade fastnat för. Hur de hade tolkat olika delar – och hur olika de hade tolkat dessutom. Höra vad de funderade över. Svara på en massa frågor. Och så bara prata skrivande och litteratur över god mat och dryck. Mycket prat blev det… Kul också att se sin egen bok i multipel upplaga ligga där på bordet, med post-it-lappar i och med anteckningar runt omkring.

Jag är extremt tacksam över att jag fick möjligheten att vara med. Det var både trevligt och lärorikt. Som en intensivkurs i skrivande med inriktning på respons. Fast jag behövde inte jobba, bara ta in…

Men häftigast av allt var nästan deras funderingar om personerna i Incidenten. Alltså inte bara i själva berättelsen, utan utanför den, om deras relationer, tankar, bakgrunder, och eventuella framtider. Det var som om de pratade om mina nära vänner.

Sedan var det givetvis peppande att höra att även de som varit skeptiska till berättelsen, eller kanske genren, hade uppskattat den och gärna läste mer.

Ett stort tack till Anna för att du bjöd in mig och till er alla för att ni ville och vågade dela med er av era tankar och er tid!!!

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Rockstjärnan jag

  1. Skriviver skriver:

    Oj, vilken lyx! Verkligen många författares stora dröm, tror jag. Grattis till den upplevelsen 🙂

    • Thomas skriver:

      Tack! Det är oerhört nyttigt att få höra hur olika personer läser ens text. Jätteintressant. Det leder kanske inte till några dramatiska förändringar i hur jag skriver, men ju bättre koll man har på effekten en text har, desto större möjlighet har man ju att uppnå de effekter man vill. Så det var jätteintressant.

      Sedan var det riktigt trevligt också – och det är inte heller någon nackdel… 🙂

  2. Pia Widlund skriver:

    Spännande att få vara med under den diskussionen! Hoppas du fick ut något av det!

  3. Ingrid skriver:

    Låter spännande, där skulle jag gärna varit med och diskuterat.
    Stämmer det att det kommer en fortsättning på Incidenten i Böhmen?

  4. Maria skriver:

    Coolt! 🙂

  5. skymningssang skriver:

    Wow, riktigt kul grej!

Kommentera

