I en värld där alla vill vara någon annan

bild

Jag har en vän som är revisor, som egentligen vill jobba med kortfilmer. En annan som jobbar som säljare, men som egentligen skulle vilja göra illustrationer. En tredje som lever på studielån, men egentligen vill vara regissör. En fjärde som är lärare men som vill vara skådespelerska. En femte som jobbar som IT-konsult, men helst vill måla akvareller. Ja, jag kan fortsätta i all evighet. (Och jag försörjer mig som bekant även som copywriter men vill helst vara heltidsförfattare.)

Inget ont om de förstnämnda yrkena, men det verkar vara ett återkommande tema det där; att vilja jobba med kultur, men ”man måste ju försörja sig också”. Det gör mig så oerhört sorgsen att inte kulturyrken har samma ekonomiska möjligheter som andra. Att vi tvingas jobba till låg, eller ingen ersättning alls vilket gör det så oerhört svårt att försörja sig på det. För i vilka andra yrken får ständiga frågor om att göra jobb helt gratis? Det är ju inte som att man ringer en revisor och ber dem sätta upp en budget för ett multinationellt företag gratis för att ”Du tycker ju att det är så roligt.” Eller en advokat och ber dem skriva ihop ett avtal för att ”du kan väl ställa upp”.

Jag har så svårt att förstå det här med att vi inte värdesätter kultur på samma sätt som andra yrken. Svårt att acceptera att fler och fler estetiska ämnen försvinner ut läroplanen. När yrken som får människor att underhållas, tänka, väcka empati, uppleva igenkänning, ge perspektiv och erbjuda en stunds flykt från verkligheten borde få högsta prioritet just nu. Särskilt som världen ser ut idag.

Så till alla er som vågar ta steget att ändå jobba med precis det ni tror på: ni är mina hjältar! Och till er som betalar kulturarbetare det de är värda – er beundrar jag ännu mer! Det är en början till en värld där alla kan känna sig hemma i sin yrkesroll.

Och inte behöver vara någon annan än just den de är.

PS: AAse Berg har också skrivit ett strålande bra inlägg i den här debatten i DN

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

