MissaMässa.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n
Om några veckor är det återigen dags för Bokmässan i Göteborg. Bokbranschens (och kanske även läsarnas) absolut största händelse under hela året.
Och jag planerar att följa min mångåriga tradition – att inte åka dit.
Eller ja, nästan i alla fall.

Jag har på sistone fått en del frågor om Bokmässan, och de flesta blir förvånade när jag säger att jag inte ska dit. Jag kan väl i och för sig förstå den reaktionen, särskilt i år. Jag har publicerat min första roman, jag har lärt känna en massa nya människor i bok- och förlagsvärlden. Det naturliga vore ju givetvis att bege sig till hela bokbranschens tummelplats nummer ett. Synas, nätverka, sälja.
Problemet är att jag är Så Oerhört Dålig på att synas, nätverka och sälja.
Mitt förlag har ingenting planerat på mässan, åtminstone inget som angår mig.
Jag ska inte medverka i någon panel eller liknande.
Återstår då att besöka mässan som vanlig besökare. Men hur mycket jag än älskar böcker, så tilltalar inte den tanken mig överhuvudtaget. Så mycket folk, inomhus, den trängseln… Tanken ger mig en smula ångest. Jag hade svårt för det redan när jag brukade åka på rockfestivaler, och då var de ändå utomhus.

Det är klart att jag gärna skulle vilja frossa i alla fantastiska bokbord.
Och det är klart att det finns seminarier och panelsamtal jag gärna skulle lyssna på (INGEN får missa Jenny Milewskis, John Ajvide Lindqvists och Mats Strandbergs skräckpanel! Och herregud, Henrik Berggren från Broder Daniel är ju där, för att prata om den sprillans nya BD-biografin!).
Och ja, även jag har hört historierna om festerna under mässan. The stuff that legends are made of. Det vore fantastiskt att få vara en fluga på väggen där.
Men nej, trots allt detta fina så är det en alldeles för stor och överbefolkad apparat för mig. Jag skippar det.

MEN, men detta sagt – under årets Bokmässa ska faktiskt alla vi fem Debutantbloggare träffas live, för allra första gången! Vi ska ses och äta lunch eller fika tillsammans, och det ska bli så sjukt jäkla roligt. Att faktiskt ses, efter att ha samarbetat under hela det här galna fantastiska året.
Vår träff är i nuläget planerad att ske någon gång under lördagen. Så om det skulle vara så att någon skulle vilja styra upp något under dagen, känner till någon kul aktivitet som jag bara måste vara med på, bara säga hej, eller rentav få en liten signatur i sitt ex av Fyra Minuter – hör av er. Antingen via mail till johan@johanring.com , via Twitter ( @johanhenrikring ) eller Facebook (Johan Henrik Ring).
Jag lovar, jag ÄR inte en lika stor surgubbe som jag ibland kan låta som.

Och till alla som ska besöka mässan, vare sig ni är författare, branschfolk eller läsare – ha det helt underbart fantastiskt fint!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

