Lördagsenkäten: Vilken del av skrivandet tycker du är roligast respektive jobbigast?

Felicia låg näraFelicia Welander: Råmanus-delen är min absoluta favoritfas! När allt är möjligt och alla meningar är briljanta. (Eller då tror jag det i alla fall.) I den fasen öser jag bara ur mig idéer och tankar och dialoger och karaktärsbeskrivningar och är så där ”nykär” i berättelsen att jag bara vill umgås med den hela tiden. Privat. Bara den och jag. Inga kritiska ögon tillåts från varken mig eller någon annan, bara ren och skär lycka. Redigeringsfasen är svårare, det är då allt ska hänga ihop och låta bra. Men till och med den utmaningen är roligt att ge sig in i – den enda fas jag inte riktigt gillar är den där ”mellan”-fasen. Som kommer snart och som jag bävar för – när manus2 är klart och jag är ”mellan” manus innan jag börjar på nästa. Det får mig att känna mig tom och ångestfylld. Tänk om nästa berättelse inte hittar mig? Men det gör den ju alltid och då får jag vara så där nykär igen…

FredrikFredrik Nilsson: För min egen del håller jag med Felicia, råmanus-delen är min favorit också. När man kan blåsa på på alla cylindrar. Ingen idé är för stor och historien har åtta möjliga slut och tolv olika intron. Men för folk i min omgivning är den fasen lite frustrerande kan jag tänka mej. Jag har alltid varit en drömmare och haft svårt att hålla mig kvar i diskussioner, middagar, möten (tänk Walter Mitty) och under den här fasen märks det mycket tydligare. För min omgivning är redigeringsfasen den lättaste fasen. Då kopplar jag helt bort skrivandet när jag inte just sitter och skriver.

ThomasThomas Årnfelt: Jag skriver nog lite annorlunda än en del, iom mitt råmanus inte är fullt så rått som det kanske ”borde vara”. Dvs jag vill gärna få till en bra rytm och hyfsat ok meningar redan från början. Så det går ganska långsamt. Sedan vet jag ju aldrig riktigt hur det skall gå, och däri ligger väl en del av spänningen för mig. Men bäst är känslan av att gå runt med manuset i huvudet, få en halvtimme över på ett fik, beställa in en kopp te och direkt kunna komma igång där man lämnade texten senast. Men det förutsätter att man kan öppna texten varje dag.

Den jobbigaste delen i själva skrivandet (och nu går vi inte in på redigeringen, som definitivt är det jag tycker är ”svårast”) är för mig när man skall börja närma sig slutet. Där kickar tvivlen in, inspirationen lämnar en och allt känns bara tungt. Själva slutet är en annan sak, men den där delen i berättelsen där man så att säga skall dra igång det som blir slutet. Där blir det bara på ren vilja. Det är i de lägena jag hade önskat att jag skrev fort och kunde jobba efter tipset som jag sett angående ‘How to write a novel in 30 days’ – ”Be a genius!” (dvs se inga problem i din text medan du producerar den, allt är fantastiskt tills du skall redigera). Men jag funkar som sagt inte riktigt så, och det är kanske också därför jag tycker redigerandet är svårt. Rytmen i meningarna och styckena blir svår att rubba när den väl är satt.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan Ring: Det roligaste är att skriva råmanuset, när alla möjliga idéer dyker upp och slåss om uppmärksamheten.
Det jobbigaste är att skriva råmanuset, eftersom var och en av de där idéerna omedelbart följs av tanken ”är du inte klok, det där kan du ju inte skriva, det där funkar ju aldrig?!”
Sen skriver jag ändå.

Ti bloggChristina Lindström: Jag tycker att det är roligast att just ha påbörjat samt att avsluta ett manus. Jag tycker också om att gå igenom hela texten mening för mening när det första utkastet av ett manus är helt klart. Resten är jobbigt.

Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

