Gränsland; eller Oj, en bok hände!

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n
För ganska exakt ett år sedan fick jag ett mail från Lotten Skeppstedt på Bonniers. Hon berättade att Bonniers tänkte starta upp en självpubliceringstjänst kallad Type and Tell, och att de ville låta trycka upp en provbok. Ett slags ”skyltexemplar”, för att kunna visa upp för branschfolk och potentiella kunder, i samband med sin lansering.
Lotten undrade om de kunde få använda mina tre tidigaste skräcknoveller (Stugan, Lång Väg Hem, och Saken som åt Danny Smith), och helt enkelt låta trycka upp en novellsamling.
Jag tyckte det lät helt fantastiskt bra. De här tre novellerna hade tidigare bara funnits tillgängliga som fristående e-böcker, och det kändes grymt bra att få möjlighet att ställa dem i bokhyllan också.

Så vi satte igång med att färdigställa boken. Och det var sannolikt den lyxigaste och smidigaste process jag någonsin lär få uppleva i samband med en bokutgivning. Eftersom alla texter redan fanns, redigerade och klara, så behövde jag bara luta mig tillbaka och låta Lotten och de andra på Bonniers göra det mesta av jobbet. Jag fick korrekturläsa hela manuset, jag fick godkänna det vansinnigt snygga omslaget, och det var ungefär allt. Boken var klar, och den fick titeln Gränsland: noveller.
Type and Tell fick en provtryckt bok att visa upp i marknadsföringen inför sjösättningen av deras tjänst, och jag en låda med femtio exemplar av min egen novellsamling. Samt, förstås, lite PR på köpet – när Kulturnyheterna i SVT gjorde ett inslag om Type and Tell, var det min bok som visades upp i rutan. Bara en sån sak.

Mina femtio exemplar sålde slut ganska så snart, och när folk frågade om när det kunde tänkas finnas nya tillgängliga visste jag inte vad jag skulle svara. Gränsland var ju egentligen inte ens ”mitt” projekt, det var Bonniers som använt tre av mina noveller för att marknadsföra en ny tjänst.
Men helt nyligen, i samband med att Type and Tell startade upp på riktigt, tog vi tag i saken och såg till att Gränsland nu går att beställa som print-on-demand från alla större internetbokhandlare.
Och det känns fortfarande fantastiskt bra, även om novellerna nu har några år på nacken. Det tillhör inte vanligheterna att man som oetablerad författare i Sverige överhuvudtaget
får chansen att ge ut en novellsamling, vilket jag som älskar noveller tycker är väldigt synd.

Vad självpublicering som sådan innebär för bokens och författarnas framtid har jag ingen aning om, det finns det andra som är bättre att sia om än jag. Vad jag däremot vet är att om du har drivet att lägga ner all tid och omsorg som ditt manus kräver, om du tar in hjälp från externa proffs såsom lektörer, redaktörer och formgivare, då finns idag tekniken och verktygen för att skapa väldigt snygga och proffsiga böcker.

(Bilden nedan: så här tjusigt såg det ut i SVT:s Kulturnyheterna i april 2015.)
Foto 2015-09-15 18 54 14

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gränsland; eller Oj, en bok hände!

  1. annahelgesson skriver:

    Ooo Johan, vilken story! Grattis! Hur fick de koll på dina noveller? Någon måste ha läst och gillat. 🙂 Det är precis det där jag går och drömmer om. Att ”rätt” person/företag ska få tag i mina böcker och ”göra något” med dem, så att de får mervärde och mer publicitet. Som att bli recenserad av rätt person, kanske.
    Stort lycka till och kanske vi springer på varandra på bokmässan så att vi iaf kan säga hej IRL. 🙂

    • Johan Ring skriver:

      Tack Anna! 😊
      Grejen är att mitt förlag, MIX, också ingår i Bonniers. Så min förläggare hade helt enkelt tipsat Type and Tell-gänget om mina noveller, och på den vägen var det. 🙂
      Tur och tillfälligheter, som med så mycket annat i den här branschen (och, för den delen, i livet).
      Vore jättekul att få säga hej IRL! 😊

Kommentera

