Lördagsenkäten: En bok som har förvånat/överraskat dig? (Gärna på ett positivt sätt) Och varför/hur?

Fredrik Frängsmyr: På landet i somras hade man inrett busshållplatsen med böcker och min yngsta son blev jätteglad när han såg det. Han hoppade upp och satte sig på bänken och tog ner den finaste boken han kunde hitta. Slakthus fem av Kurt Vonnegut. Det var en 40 år gammal kopia och hade så fint papper nämligen. Jag har hört talas om boken förut men var ganska säker på att jag skulle tycka att den var trist och tråkig men ack vad jag var fel ute. Jag har bara kommit halvvägs men än så länge är den helt fantastisk.

Felicia Welander: Det var nog första gången jag läste en renodlad komedi. Någon gång i gymnasiet fick jag en bok som hette ”Och till min brorson Albert skänker jag denna ö som jag vann av Fatty Hagan på poker”. Förutom att titeln var fantastisk hade jag aldrig förut läst en bok som var så lekful. Det fick mig att förstå hur roligt man kan ha med språket och hur underhållande litteratur kan vara.

Christina Lindström: För några år sedan överraskades jag av hur fenomenal Kristina Lugns poesi är. Vemodig men också rolig och så väldigt vacker.

Thomas Årnfelt: Ganska länge sedan nu, men jag minns fortfarande med glädje min läsning av Steibecks En underbar torsdag. Steinbeck förknippade i alla fall jag med tunga (om än inte tunglästa) teman. (Vredens druvor, Möss och människor).  Den lilla boken var så fin och glad. Hans lättlästa prosa och en skruvad historia som fortfarande får mig att le när jag tänker på den.

Johan Ring: När jag läste Denis Lehanes kriminalromaner om Patrick Kenzie och Angie Gennaro blev jag smått chockad över hur mycket jag tyckte om dem. Jag hade aldrig tidigare läst en deckare som verkligen fångat mitt intresse, men Lehanes hårdkokta men samtidigt djupt mänskliga berättelser från Bostons skuggsida grep tag i mig totalt.

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - Undrentide förlag (2015). Sällskapet i Genua - Undrentide förlag (2017)
Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

