Söndagsintervju: Mats Strandberg

Debutantbloggen fick chansen att ställa lite frågor till Mats Strandberg. Mats är just nu aktuell med skräckromanen Färjan. Mest känd troligen för att tillsammans med Sara Bergmark Elfgren ha skrivit trilogin om Engelsfors. Vi tackar Mats för pratstunden och hoppas att ni har lika stor glädje av den som vi. 


Mats Strandberg
Hej Mats!
Eftersom vi är på debutantbloggen så känns det ju rimligt att första frågan 
(debutfrågan) handlar om din litterära debut… Hade du skrivit många manus innan du fick din första bok publicerad?

Ja. Jag skrev en roman när jag var 17 som nästan blev utgiven på Bonniers. Jag kom till sista utgallringen, och fick ett jättefint refuseringsbrev med massor av konstruktiv kritik.

Men jag är väldigt glad att den inte blev utgiven. Den var en soppa av stölder från mina dåvarande favoritförfattare. Och jag hade blivit helt olidlig om jag fått framgång som 17-åring, haha. Och sen skrev jag en väldigt pretentiös bok när jag var typ 25. Mycket experiment med form och sådär. Men det som är bra med att skriva böcker som inte funkar är att det nästan alltid ändå finns NÅGOT i dem som funkar. Små bitar därifrån som faktiskt var bra har kommit till användning i annat jag gjort.

Var skriver du helst och vilken är den mest udda plats du har skrivit på?

Jag sitter helst på fik eller i hotellbarer (men jag dricker bara kaffe). Jag har ett kontor hemma, men jag gillar att ha lite liv och rörelse omkring mig. Jag har nog inte skrivit på några spektakulärt udda platser. Det funkar helt enkelt inte för mig.

Hur långt är ett arbetspass när du arbetar med ett grundmanus? Ungefär…

Det är förstås väldigt olika, men jag tycker det känns tydligt när det är slut i kranen, liksom. Om allt går bra snittar jag på fem sidor manus per pass, men det kan ta allt från en timme till sexton timmar.

Du är ju säkert mest känd för många tack vare Engelsfors-trilogin. Visst var det så att du och Sara hade kontrakt på den innan ni ens började skriva?

Nej, vi fick kontrakt på första boken när vi skrivit de första hundra sidorna ungefär, och sedan tror jag vi fick kontrakt på resten av trilogin när Cirkeln var klar. Men det var ju fantastiskt bara det.

Hur har succén med Engelsfors (och ingen falsk – eller äkta – blygsamhet nu Mats, för det går ju knappast att kalla det annat än succé) påverkat ditt författarskap

Det är så stor skillnad att jag knappt kan överblicka det själv. Både jag och Sara har lärt oss så otroligt mycket av Engelsfors, och av varandra. Och så har det inneburit att jag faktiskt kan leva på mitt skrivande, vilket är få författare förunnat.

Din senaste bok Färjan är ju en skräckis ombord på en Finlandsfärja. Vad är läskigast: Boken eller att åka Finlandsfärja i researchsyfte?

Haha! Jag hoppas ju att min bok är läskigast förstås. Men efter alla researchintervjuer jag gjort, och alla idéer jag bollat om blodiga scenarier, så är jag ju inte jättesugen på att åka färja igen.

Vad jobbar du på just nu?

Just nu på en trilogi barnböcker, som jag skriver och grymma serietecknaren Sofia Falkenhem illustrerar. Det handlar om monster, men av en helt annan sort. Och sedan har jag börjat så smått med research för min nästa skräckroman.

Hur mycket av dina karaktärer baserar du på verkliga personer, och hur hanterar du det ifall du gör det ?

Jag använder mig mindre och mindre av verkliga förebilder. Men det är klart, vissa repliker och vissa händelser måste man bara sno från sina vänner. Fast jag brukar fråga först.

Vad är det roligaste du har gjort som på något sätt är kopplat till ditt författande?

Det roligaste är läsarkontakten. Jag skriver ju för att bli läst. Och jag älskar att se folk göra fan art. Det finns så många som är grymt duktiga, och att något jag skrivit kan få igång någon annans kreativitet är sjukt häftigt.

Ditt bästa tips till aspirerande författare?

Läs mycket för att tanka dig själv med ord. Folk säger ”gräv där du står”, ”skriv om det du känner till”. Det behöver du inte. Det är det research är till för! Men skriv om det som intresserar dig. Skriv en bok du själv vill läsa! Och inse vikten av att redigera. Om och om igen.

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Söndagsintervju: Mats Strandberg

  1. Manuskt skriver:

    Tummen upp på det.

Kommentera

