Förlaget – my story

Felicia profil

När du läser det här har jag förmodligen redan gått vilse någonstans bland förlagsmontrarna. Förhoppningsvis fikar jag med någon ny skrivarbekant, blir intervjuad i montern och snubblar över en otippad favoritbok. Så jag har varit tvungen att för-inställa det här inlägget för att kunna lämna bloggen därhän i några dagar och fullständigt njuta av den totala författarbubbla som är Bokmässan (första dagen idag). Och förhoppningsvis vill du komma förbi och säga hej i Bladh by Bladhs monter B04:21 kl 15 på fredagen eller 15.30 på lördagen.

Oavsett – jag lovar dyrt och heligt att komma med en utförlig update om äventyren här nästa torsdag – under tiden hittar du uppdateringar från Bokmässan på min Facebook page och Instagram.

Men idag tänkte jag istället prata om de där som har sån makt över vår framtid. Som är i en stor förändring just nu och som jag personligen har stor respekt för: förlagen. Hur hittar man ett förlag till sin bok? Så här gick det till för mig:

För några år sedan blev jag kontaktad av en utländsk självpublicerings-tjänst (som jag väljer att inte nämna vid namn). De ville etablera sig i Sverige och hade läst min blogg Mitt namn i hyllan – och nu ville de bjuda på publiceringen om jag ville vara deras ”referens”. Eftersom jag så otroligt gärna ville bli publicerad så blev jag förstås väldigt smickrad och övervägde att tacka ja. Men som tur var så var det precis dags innan Bokmässan och jag bad att få fundera på saken. Efter det valde jag att tacka nej av främst 3 orsaker:

  • Deras monter och material på Bokmässan såg amatörmässig ut och kändes inte rätt.
  • Det verkade som om de inte ens hade läst mitt manus när det väl kom till kritan och jag ville ha ett förlag som trodde på mitt författarskap.
  • Självpublicering är en fantastisk möjlighet att ge ut sin bok, men jag insåg att det inte är rätt väg för mig. Jag vet andra som har lyckats kanon med det, men jag kom fram till att jag väldigt gärna ville ha ett kunnigt förlags stöd i ryggen.

Så jag tog mod till mig och tackade nej och fortsatte istället att skicka in till förlag. Först fick jag refusering på refusering, men några kom i alla fall med förbättringsförslag. Så jag bestämde mig för att gå en kurs i Manusbearbetning på Folkuniversitetet. Där insåg jag att mitt manus var långt ifrån färdigt och ägnade ytterligare ett halvår till att färdigställa det. Så skickade jag in igen till några utvalda förlag. När förlagsredaktören på Bladh by Bladh sträckte fram handen och sa ”Grattis, du har ett förlag” försökte jag låta lugn och professionell. Men sedan sprang jag ut på Hötorget och bara skrek. Med tårarna rinnande gick jag runt på Sveavägen och ringde vänner och bekanta och bara tjöt: ”Jag har ett förlag!” Folk måste verkligen trott att jag var galen. (Helt riktigt.)

När ”Kanske imorgon” nu finns i hyllan är jag så stolt att vara en av författarna på Bladh by Bladh. Förlaget har varit fantastiskt både vad gäller försäljning, korrektur, stöd osv och jag har härliga författarkollegor där (som Kajsa Ingemarsson, Sanna Lundell, Lotta Lewenhaupt, Deborah Ball, Anna Benson m fl).

Så jag tror att jag gjorde ett bra val där för några år sedan. Ett val som tillslut något år senare fick mig att glädjegråta på Sveavägen…

Vad har du för erfarenhet från kontakt med förlagen? Kommentera gärna.

 

(PS. Jepp, jag har en ny profilbild. Såg så arg ut på den förra tyckte jag…)

 

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Förlaget – my story

  1. annisvensson skriver:

    Du är inspirerande! Tack!

Kommentera

